SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.4 número2Comportamento do íon magnésio em prova triathlon meio-ironmanA influência do treinamento de força e do treinamento aeróbio sobre as concentrações hormonais de testosterona e cortisol índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Motricidade

versão impressa ISSN 1646-107X

Motri. v.4 n.2 Santa Maria da Feira jun. 2008

 

Demonstração e prática mental na aquisição de habilidades motoras.

 

Fabiano de Souza Fonseca

Mariana Bassalo Siqueira

Alessandro Teodoro Bruzi

João Vítor Fialho

Herbert Ugrinowitsch

Rodolfo Novellino Benda

 

Grupo de Estudos em Desenvolvimento e Aprendizagem Motora - Escola de Educação Física - UFMG

 

 

RESUMO

A demonstração e prática mental são variáveis capazes de realçar a aprendizagem de habilidades motoras. O propósito deste ensaio foi apresentar conhecimentos empíricos produzidos nos estudos de demonstração e prática mental, assim como uma possível relação dessas variáveis no processo de aquisição de habilidades motoras. Os resultados dos estudos indicam que essas variáveis atuam similarmente no processo de representação mental da habilidade a ser aprendida. Assim, talvez a associação entre demonstração e prática mental possa representar uma estratégia interessante na aquisição de habilidades motoras.

Palavras-chave: Aprendizagem Motora, Demonstração, Prática Mental.

 

 

Demonstration and mental practice in the acquisition of the motor skills.

ABSTRACT

Demonstration and mental practice are variables capable to enhance the learning of motor skills. The purpose of this study was to show the empirical knowledge produced on demonstration and mental practice studies, as well as, a possible relation between these variables effects in the acquisition of motor skills. The results of studies suggest that these variables act similarly in the process of mental representation of the skill, that will be learned. Thus, perhaps the association of demonstration and mental practice can provide an interesting strategy in the acquisition of motor skills.

Key-words: Motor Learning, Demonstration, Mental Practice.

 

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

 

REFERÊNCIAS

1. Adams D (2001). The relative effectiveness of three instructional strategies on the learning of an overarm throw for force. The Physical Ed 58: 67-77.         [ Links ]

2. Adams JA (1986). Use of the model’s knowledge of results to increase the observer’s performance. J Hum Mov Stud 12: 89-98.

3. Atienza FL, Balaguer I, Garcia-Merita, ML (1998). Video modeling and imaging training on performance on tennis service of 9- to 12-year-old children. Percept Motor Skills 87: 519-529.

4. Al-abood SA, Davids K, Bennett SJ (2001). Specificity of task constraints and effects of visual demonstrations in directing learners search during skill acquisition. J Motor Behav 33: 295-305.

5. Austin S, Miller L (1992). An empirical study of the sybervision golf videotape. Percept Motor Skills 74: 875-881.

6. Bandura A (1969). Principles of behavior modification. New York, Holt, Rinehart & Winston, Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review 84: 1215-91, 1977 In: McCullagh P. Modeling: learning, development, and social psychological considerations. In: Singer RN, Murphy, M, Tenant LK (Eds). Handbook of research in sport psychology: New York, McMillan.

7. Bandura A, Jeffery RW (1973). Role of symbolic coding and rehearsal processes in observational learning. J Pers Soc Psychol 26: 122-130.

8. Bandura A, Jeffery R, Bachica DL (1974). Analysis of memory codes and cumulative rehearsal in observational learning. J Res Pers 7: 295-305.

9. Bandura A (1986). Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ, Prentice-Hall.

10. Barela JA, Isayama HF (1995). Efeitos do tipo de prática na aprendizagem do estilo borboleta na natação. Rev Mov 2: 38-45.

11. Carroll WR, Bandura A (1982). The role of visual monitoring in observational learning of action patterns: making the unobservable observable. J Motor Behav 14: 153-167.

12. Carroll WR, Bandura A (1985). Role of timing visual monitoring and motor rehearsal in observational learning of action patterns. J Motor Behav 17: 269-281.

13. Carroll WR, Bandura A (1987). Translating cognition into action: the role of visual guidance in observational learning. J Motor Behav 19: 385-398.

14. Carroll WR, Bandura A (1990). Representation guidance of action production in observational learning: a causal analysis. J Motor Behav 22: 85-97.

15. Darido SC (1989). A demonstração na aprendizagem motora. Rev Kinesis 5: 169-178.

16. Darido SC (1991a). Efeito da demonstração na aquisição de uma habilidade motora. Rev Fund Esp Tur 3: 33-37.

17. Darido SC (1991b). Efeitos de dois procedimentos de apresentação da informação na aprendizagem motora: demonstração e instrução verbal. Dissertação de Mestrado não publicada, São Paulo: Escola de Educação Física/USP.

18. Driskell JE, Copper C, Moran A (1994). Does mental practice enhance performance? J Appl Physiol 79: .481-492.

19. Feltz DL, Landers DM (1983). The effect of mental practice on motor skill learning and performance: a meta-analysis. J Sport Psychol 5: 25-57.

20. Gerst MS (1971). Symbolic coding processes in observational learning. J Pers Soc Psychol 19: 7-17.

21. Godinho M, Mendes R, Melo F, Barreiros J (2002). Instrução e demonstração. In: Godinho, M (Eds). Controlo motor e aprendizagem: fundamentos e aplicações. Cruz Quebrada: FMH edições, 151-162.

22. González MZ (2003) Posibilidades de la demonstración em el aprendizaje motor. Lecturas: Educacion Física y deportes 62, año 9.

23. Gould DR, Roberts GC (1982). Modeling and motor Acquisition. Quest Champaign 33: 214-30.

24. Grouios G (1992).  Mental practice: a review. J Sport Behav 15: 42-59.

25. Hall EG, Erffmeyer ES (1983) The effect of visuo-motor behavior rehearsal with videotaped modeling on free throw accuracy of intercollegiate female basketball players. J Sport Psychol 5: 343-346.

26. Hall C, Moore J, Annett J, Rodgers W (1997). Recalling demonstrated and guided movements using imaginary and verbal rehearsal strategies. Res Q Exercise Sport 68: 136-144.

27. Hird JS, Landers DM, Thomas JR, Horan JJ (1991). Physical practice is superior to mental practice in enhancing cognitive and motor task performance. J Sport Exerc Psychol 8: .281-293.

28. Jeffery R (1976). The influence of simbolic and motor rehearsal in observacional learning. J Res Pers 10: 116-127.

29. Landin D (1994). The role of verbal cues in skill learning. Quest 46: 299-313.

30. Lejeune M, Decker C, Sanchez X (1994). Mental rehearsal in table tennis performance. Percept Motor Skills 79: 627-41.

31. Machado AA (1997). Atividade mental e performance motora. In: Pellegrini, AM (Org). Coletânea de Estudos: Comportamento Motor I. São Paulo: Movimento:159-172. 

32. Magill RA (2000). Aprendizagem motora: conceitos e aplicações.5a edição. São Paulo, Edgard Blucher.

33. Magill R, Schoenfelder-Zohdi B (1996). A visual model and knowledge of performance as sources of information for learning a rhythmic gymnastics skill. Int J Sport Psychol 27: 7-22.

34. McCullagh P (1987). Model similarity effects on motor performance. J Sport Psychol 9: 249-260.

35. McCullagh P, Weiss M, Ross D (1989). Modeling consideration in motor skill acquisition and performance: an integrated approach. In: Pandolf K (Eds). Exercise and sport sciences review. Baltimore, Williams & Wilkins: 475-513.

36. McCullagh P, Stiehl J, Weiss MR (1990). Developmental modeling effects on the quantitative and qualitative aspects of motor performance. Res Q Exercise Sport 61: 344-350.

37. McCullagh P, Weiss MR (2001). Modeling: Considerations for motor skill performance and psychological responses. In: Singer RN, Hausenblas HA, Janelle CM (Eds) Handbook of Sport Psychology: 205-238. New York: John Wiley & Sons.

38. Meaney KS (1994). Developmental modeling effects on the acquisition, retention, and transfer of a novel motor task. Res Q Exercise Sport 65: 31-39.

39. Meaney  KS, GRIFFIN K, HART MA (2005). The effect of model similarity on girls’ motor performance. J Teaching Phys Ed 24: 165-178.

40. Melo F, Godinho M, Mendes R, Barreiros J (2002). Memória. In: Godinho M (Eds). Controlo Motor e aprendizagem fundamentos e aplicações. Cruz Quebrada: FMH edições, 151-162.

41. Mendes R (2004). Modelo ou modelos? O que mostrar na demonstração. In: BARREIROS J, GODINHO M, MELO F, NETO C (Eds.). Desenvolvimento e aprendizagem: perspectivas cruzadas. Cruz Quebrada: FMH Edições, 95-117.

42. Newell KM, Morris LR, Scully DM (1985). Augmented information and the acquisition of skill in physical activity. In: Terjung RL (Eds). Exercise and sport sciences review. New York: Macmillan, 235-261.

43. Públio NS, TanI G, Manoel EJ (1995). Efeitos da Demonstração e Instrução Verbal na Aprendizagem de Habilidades Motoras da Ginástica Olímpica. Rev Paul Educ Fís 9: 11-124.

44. Richardson JR, Lee TD (1999). The effects of proactive and retroactive demonstrations on learning signed letters.Acta Psychol 101: 79-90.

45. Samulski D (2002). Psicologia do Esporte. São Paulo: Manole.

46. Schmidt RA, Wrisberg CA (2001). Aprendizagem e performance motora. Uma abordagem da aprendizagem baseada no problema. 2.ed. Porto Alegre: Artmed.

47. Shea C, Wright D, Wulf G, Whitacre C (2000). Physical and observational practice afford unique learning opportunities. J Motor Behav 32: 27-36.

48. Suinn R (1993). Imagery. In: Singer RN, Murphey M, TennanT LK (1993). Handbook of research on sport psychology. New York. Macmillan Publishing Company: 492-510.  

49. Tillaar R, Ettema G (2003). Influence of instruction on velocity and accuracy of over arm throwing. Percept Motor Skills 96: 423-434.

50. Tonello MGM, Pellegrini AM (1997). A informação na aprendizagem motora: o modelo em destaque. In: PELLEGRINI AM (org.). Coletânea de estudos: Comportamento Motor I. São Paulo: Movimento, 109-127.

51. Weinberg RS, Gould D (2001). Fundamentos da Psicologia do Esporte e do Exercício. 2.ed. Porto Alegre: Artmed.

52. Weiss, M, McCullagh P, Smith AL, Berlant, AR (1998). Observational learning and the fearful child: influence of peer models on swimming skill performance and psychological responses. Res Q Exercise Sport 68: 380-394.

53. Weiss MR, Klint KA (1987). “Show and tell” in the gymnasium: an investigation of developmental differences in modeling and verbal rehearsal of motor skills. Res Q Exercise Sport 58: 234-421.

54. Wulf G, Horstmann G, Choi B (1995). Does mental practice work like physical practice without information feedback? Res Q Exercise Sport 66: 262-267.

 

 

Endereço para correspondência:

Fabiano de Souza Fonseca

Rua: Lindolfo de Azevedo 1723 apto 203, bairro Jardim América

Belo Horizonte – MG - Brasil

CEP 30460-050

fabianoef@gmail.com

Telefones: 55-31-3373 5796/55-31-8765 5796

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons