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Revista Lusófona de Educação

versão impressa ISSN 1645-7250

Rev. Lusófona de Educação  no.20 Lisboa  2012

 

Teses e Dissertações

 

Doutoramento em Educação

António Jorge Saraiva Ferreira

2011

 

À procura da identidade de Heinz. Um modelo de compreensão da motivação moral

Orientação: Prof.ª Doutora Maria Stella Aguiar

 

As teorias psicológicas da moralidade dividem- se na concetualização da motivação moral, o tema desta tese. Os modelos construtivistas, apoiados na epistemologia genética, privilegiam a cognição como factor determinante mas, as teorias que enfatizam o funcionamento individual admitem que as emoções e a identidade interferem na tendência de cada pessoa agir moralmente. Particularmente apoiados na segunda perspetiva, testámos um modelo preditor da motivação moral com três variáveis, identidade, identidade moral e integridade, todas avaliadas por medidas psicométricas, em duas amostras. A primeira era composta por 320 estudantes do 12º ano de uma escola do concelho de Lisboa, com idades compreendidas entre 18 e 20 anos (M=18,22; Dp=0,49), 108 masculinos e 194 femininos e a segunda era composta 174 sujeitos, estudantes finalistas de cursos profissionais de uma escola do concelho de Lisboa frequentada por alunos provenientes de ambientes sociais caracterizados pelo stresse sócio-económico e familiar, e até, em bastantes casos, que já tinham participado em atos ilegais relacionados com furto, vandalismo, tráfico de drogas, e agressões, com idades compreendidas entre 18 e 22 anos (M=18,98; Dp=1,075), 104 masculinos e 70 femininos. A primeira amostra foi considerada normativa e a segunda de risco psicossocial. Para avaliar a motivação moral foi construída uma medida que incluiu dois aspetos: a consciência moral, relativa à avaliação objetiva e subjetiva que os indivíduos fazem das situações morais que através de processos de análise de conteúdo foi distinguida em três categorias exclusivas: não transgressão, transgressão relativizada e transgressão; e a autoatribuição de emoções que indica a probabilidade objetiva dos indivíduos cometerem ações morais. Foi verificada a existência de diferenças individuais em ambas as medidas da motivação moral e, também, a existência de diferenças na atribuição de emoções em função da consciência moral: os sujeitos da categoria transgressão apresentaram atribuições mais negativas do que os sujeitos de transgressão relativizada e estes, por sua vez, apresentaram atribuições mais negativas que os sujeitos da categoria não transgressão. Estes resultados confirmam o papel da identidade na motivação moral. A análise da predição confirmou que a integridade, a identidade e a identidade moral, em ordem decrescente de capacidade explicativa, constituem factores preditores tanto da consciência moral como da auto-atribuição de emoções.

Palavras-Chave: motivação moral; identidade; integridade; identidade moral.

 

Seeking Heinz identity's. An comprehensive model of moral motivation

Moral motivation, the subject of this thesis, is differently viewed by several psychological perspectives. Constructivist models supported by genetic epistemology define cognition as the determinant factor while theories that emphasize individual functioning admit that emotions and identity have a central role in the way that persons could morally act. Particularly supported in this second approach we tested a predictive model of moral motivation with three variables, identity, moral identity and integrity, all evaluated by psychometric scales, in two samples. The first sample had 320 graduate high school students with age between 18 and 20 (M=18,22; SD=0,49), 108 male and 194 female and the second sample had 174 graduate students of vocational courses in high school of a risk social and familiar environment, many of them had already done illegal acts such as stealing, vandalism, drug traffic and aggressions; they had ages between 18 and 22 (M=18,98; SD=1,08), 104 male and 70 female. The first sample was considered normative and the second one was classified as psychosocial risk. To evaluate moral motivation we developed a measure that assesses two Revista Lusófona de Educação 201 Teses e Dissertações aspects: moral conscience, who includes both objective and subjective evaluation of moral situations that was distinguished in three exclusive categories by procedures of content analysis: non-transgression, justifiable transgression and transgression; and self-attribution of emotion that indicates the likelihood of committing moral actions. We observed individual differences in both measurements of moral motivation and also verified differences in emotional attribution on the basis of moral conscience: the individuals of transgression category presented more negative attributions than those of justifiable transgression and in turn the latter presented more negative attributions than individuals of nontransgression category. These results confirm the role of identity in moral motivation. The predictor analysis confirmed integrity, identity and moral identity, in descending order of explanatory power, as predictive variables of moral consciousness and self-attribution of emotions.

Keywords: moral motivation; identity; integrity; moral identity.

 

 

Maria de Nazaré Castro Trigo Coimbra

2012

 

O círculo da escrita. O texto argumentativo e a consciência (meta)linguística no ensino secundário

Orientação: Prof.ª Doutora Sónia Valente Rodrigues

Co-Orientação: Prof. Doutor José Bernardino Duarte

 

O projeto que se apresenta tem por finalidade investigar processos de aperfeiçoamento da competência de escrita do texto argumentativo de alunos do Ensino Secundário. Considerouse as contribuições convergentes das teorias e técnicas da psicologia cognitiva e de perspetivas sociais da linguagem. Em consequência, associou-se o modelo de revisão de Hayes e Flower (1983; 1980), e de Hayes, Flower, Schriver, Stratman e Carey (1987), ao modelo de análise do discurso de Bronckart (2004; 1996) e à proposta linguística de Adam (2006; 1992). A hipótese que sustenta a investigação é que a consciência (meta)linguística pode facilitar a revisão textual e o aperfeiçoamento da competência de escrita de textos argumentativos, em contexto de Oficina de Escrita.

A investigação conjugou duas fases. Na fase intensiva do estudo de caso, os alunos do 11.º ano de Português de uma Escola do Porto progrediram, através de trabalho continuado em Oficina de Escrita. Após a experiência, mesmo alunos com dificuldades revelaram domínio de metalinguagem, mais consciência (meta) linguística na revisão e autorregulação da sua aprendizagem. Na fase extensiva, foi aplicado um inquérito por questionário a uma amostra probabilística de professores do Secundário, igualmente do Porto. Os docentes valorizaram os aspetos supracitados, bem como a leitura de textos argumentativos e o treino do conhecimento explícito da língua. Contudo, em triangulação, as respostas indiciam um ensino centrado no professor, pouco aberto a projetos de escrita, a novas tecnologias e à divulgação de textos à Escola e ao meio.

Os resultados indicam que a competência de escrita de textos argumentativos é passível de aperfeiçoamento em Oficina de Escrita, através de interiorização do género textual e aprofundamento da competência (meta)linguística. No contexto do estudo, comprova-se a influência de um treino de escrita inserido em Projetos de Escola, tendo o aluno como sujeito da sua própria aprendizagem, em interação com o meio.

Palavras-Chave: competência de escrita; texto argumentativo; consciência (meta)linguística; revisão; oficina de escrita.

 

The circle of writing. Argumentative text and (meta)linguistic awareness in secondary school

This research project aims at studying processes of improving secondary pupils´ writing competence of argumentative texts. We considered the converging contributions of theories and techniques of cognitive psychology and social perspectives of language. As a result, we associated the 202 Revista Lusófona de Educação Revista Lusófona de Educação, 20, 2012 revising model by Hayes and Flower (1983; 1980), and Hayes, Flower, Schriver, Stratman and Carey (1987), with Bronckart´s model of discourse analysis (2004; 1996) and Adam´s linguistic proposal (2006; 1992). The main hypothesis underlying the research is that (meta)linguistic awareness can facilitate text revision and the improvement of the writing competence of argumentative texts, in the context of Writing Workshops.

The research combined two phases. In the intensive phase of the case study, 11th grade pupils of Portuguese in a School in Porto progressed through continued work in Writing Workshops. After the experience, even pupils with problems revealed mastering of metalanguage, more (meta)linguistic awareness in revising and self-regulation of their learning process. In the extended phase, a questionnaire was applied to a random sample of teachers in secondary schools, also in Porto. Teachers valued the aspects mentioned above, as well as the reading of argumentative texts and the training of explicit language knowledge. However, in triangulation, the responses indicate a teacher-centred teaching, not very open to writing projects, new technologies and the dissemination of texts to the school and the community.

The results indicate that the writing skills in terms of argumentative texts are likely to improve in Writing Workshops, through the internalization of text genre and the deepening of the (meta)linguistic competence. In the context of this study, the influence of writing training within the range of school projects becomes quite clear, having pupils as subjects of their own learning process in interaction with the community.

Keywords: writing skills; argumentative text; (meta)linguistic awareness; revising; writing workshop.

 

 

Mestrado em Ciências da Educação

Maria Clara Boavista

2011

 

O Director de Turma - Perfil e Múltiplas Valências em Análise

Orientação: Prof. Doutor Óscar de Sousa

 

"Director de Turma – Perfil e Múltiplas Valências em Análise" é um trabalho de investigação que visa abordar a Direcção de Turma, no âmbito da supervisão intermédia da Escola. Nesta investigação, o principal objectivo é estudar quais as concepções que os Alunos e os Directores de Turma possuem, relativamente ao perfil e às funções de um Director de Turma, bem como analisar as competências que os Directores de Escola privilegiam num docente para exercer o cargo de Director de Turma.

A metodologia a aplicar é do tipo descritivo. Os sujeitos são constituídos por 198 alunos do 9º ano de escolaridade do Ensino Básico, pertencentes a seis escolas do Distrito de Setúbal, perfazendo nove turmas, respectivos Directores de Turma e três Directores de Escolas Públicas.

Para ter acesso às opiniões dos alunos, Directores de Turma e Directores de Escola recorremos à elaboração de questionários e a uma escala de atitudes, bem como a entrevistas semi-estruturadas.

Neste enquadramento, pretende-se saber se, apesar de existir um suporte legislativo que concede ao Director de Turma responsabilidades específicas no domínio da coordenação, existe inconsistência entre esta atribuição de poderes e a respectiva operacionalização, bem como conhecer o perfil desejado de um Director de Turma.

Palavras-Chave: alunos; director de turma; director de escola; perfil; competências.

 

Homeroom teacher – its profile, organization and the extent of its work

"Homeroom teacher – its profile, organization and the extent of its work" is a research paper on the inestimable value of the role of the Portuguese homeroom teacher, as the supervising link between the students and the school´s principal. This study aims to unveil how homeroom teachers are regarded by the students, as well as analyze what skills school principals expect from them and also their own take on this subject.

The methodology chosen was the descriptive kind. The subjects for this research were 198 students from the 9th grade (Junior-High) from six schools, all from the Setubal district, a total of nine classes, their corresponding homeroom teachers plus three state school principals. Students have answered questionnaires and their scores ranking them on a scale of attitudes. Semi-structured interviews also took place.

Even though there is legislation that mentions in detail which are the administrative responsibilities, and profile of the homeroom teacher, the goal would be to understand if the powers that are granted match the challenges the homeroom teacher faces every day in the educational field.

Keywords: Students; Homeroom Teacher; School Principal; Profile; skills.

 

 

Maria Aparecida Alves Dantas

2012

 

Escola promotora de saúde: um estudo na unidade integrada José Castro do município de Caxias- Maranhão, Brasil.

Orientação: Profº Doutor José Gregório Viegas Brás

 

Esta dissertação teve como objetivo analisar as práticas pedagógicas vivenciadas pela comunidade educativa e pela equipe saúde da família do Programa Saúde na Escola no Ensino Fundamental II (8ª série) da Unidade Integrada José Castro do município de Caxias, Estado do Maranhão, Brasil. Trata-se de uma pesquisa de caráter descritivo e exploratório com abordagens quantitativa, qualitativa e documental direta. O universo foi constituído de 52 pessoas que correspondem à comunidade educativa (adolescentes, professores, coordenador pedagógico e gestor escolar) e a equipe de saúde da família (enfermeiros, médicos, dentista, agentes comunitários de saúde e assistente de saúde bucal) da Unidade Básica de Saúde do bairro Ponte. Sendo realizada no período de Agosto a Novembro de 2010. O estudo evidenciou que os alunos estão bastante receptivos com o programa saúde na escola. Com relação aos docentes, constatamos uma insatisfação pelo fato de não terem participado de uma formação em educação permanente em saúde, nem terem tomado conhecimento sobre as estratégias de operacionalização do programa. Já os profissionais de saúde, questionaram sobre a falta de conhecimento da política de implantação do programa e sugerem também, que a equipe de saúde da família fosse específica para este programa.

Palavras-Chave: práticas pedagógicas; programa saúde na escola.

 

School health promotion: a study on integrated unit of José Castro Caxias-Maranhão, Brazil.

The purpose of this dissertation was to analyse the pedagogical practices experienced by the educational community and by the Family Health Team of the School Health Program in the Fundamental Teaching II (8th grade) of " José Castro Integrated School" in the city of Caxias, State of Maranhão, Brazil.

It talks about a search of descriptive and exploratory character with quantitative, qualitative and direct documental approaches. The number of people searched was about 52 corresponding to the student community including (adolescents, teachers, pedagogical coordinators and school managers) and also the Family Health Team (nurses, doctors, dentists, health community agents, and oral health assistants) in The Basical Unity of Health in the district of Ponte in the period from August to November, 2010.

The study showed clearly that the students are very receptible with The Health Program in the school mentioned above. With regard to the teachers, it was proved their insatisfaction due to 204 Revista Lusófona de Educação Revista Lusófona de Educação, 20, 2012 the fact that they haven't have either a chance of being educated in any area of Health or having any knowledge about the strategies of the program. While the professionals of Health discussed about the lack of knowledge of the politics of implantation of the program and they also suggested that the Family Health Team should be a specific one for this type of program.

Keywords: pedagogical practices; school health program.

 

 

Raimunda da Silva Nunes

2012

 

Olhando a escola: concepções sobre a educação escolar da comunidade indígena kayapó

Orientação: Profº Doutor José Gregório Viegas Brás

 

A presente pesquisa refere-se a um estudo de caso na Aldeia Môxkàrkô, localizada no município de São Félix do Xingu-PA e tem por objetivo compreender a concepção do povo indígena Kayapó sobre a educação escolar implantada na comunidade. Utilizou-se a abordagem qualitativa de natureza etnográfica apoiando-se em procedimentos metodológicos como a observação participante, entrevista semi-estruturada, depoimentos e conversas informais com pessoas da comunidade kayapó. Os dados foram tratados a partir da análise e interpretação simples. Na concepção da comunidade Kayapó a escola tem grande importância social, pois promove o conhecimento e a integração com a sociedade hegemônica, apesar de passar por diversos problemas de ordem administrativa e pedagógica. Acredita que o acesso à escola pública e de qualidade é um direito de todo cidadão, bem como é obrigação do Estado oferecê-la de forma a atender as peculiaridades de cada etnia. Considera correta a influência que as lideranças indígenas exercem sobre a escola e entende que a mesma pouco interfere no processo de aculturação e desculturação da comunidade. Tem grandes expectativas em relação ao futuro educacional e profissional, principalmente dos jovens, e defende que com as inovações que podem ser inseridas na escola será possível prepará-los dentro da própria aldeia.

Palavras-Chave: educação; escola indígena; comunidade Kayapó; cultura; cidadania.

 

Looking at the school: conceptions of schooling of the indigenous Kayapo.

This research refers to a case study in Môxkàrkô Village, located in the municipality of Sao Felix do Xingu-PA and aims to understand the concept of indigenous Kayapo deployed on school education in the community. We used the ethnographic qualitative approach relying on the methodological procedures as participant observation, semi-structured interviews and informal conversations with people in the community Kayapo. The data were processed through the analysis and interpretation simple. In designing the Kayapo community the school has great social significance, because it promotes awareness and integration with the hegemonic society, despite going through several administrative problems and teaching. Believes that access to public school quality is a right of every citizen and the state is obliged to offer it to suit the peculiarities of each ethnic group. Deem correct the influence that indigenous leaders have on the school and believes that it interferes little in the process of acculturation and enculturation community. It has great expectations for the future educational and professional, especially the young, and argues that with the innovations that can be inserted into school you can prepare them within the village itself.

Keywords: education; indian school; Kayapo community; culture; citizenship.

 

 

Mestrado em Ciências da Educação – Educação Especial: Domínio Cognitivo e Motor

Francisco Manuel Rabaça Madeira

2011

 

Promovendo uma interacção inclusiva ao nível da sala de aula, numa turma do 3º ciclo

Orientação: Profª Doutora Isabel Sanches

 

O presente Trabalho de Projecto faz parte integrante do 2º ano do Curso de Mestrado em Educação Especial, nos domínios Cognitivo e Motor. Consta de um Projecto de Investigação - Acção, que contém a fundamentação, programação e intervenção que realizámos durante os 2º e 3º períodos do ano lectivo de 2009/10. Esta intervenção ocorreu, semanalmente, numa turma do 9º ano de escolaridade de um Agrupamento de Escolas do Alentejo, na qual estava matriculado um jovem com Deficiência Mental Ligeira (DML), motivo do nosso projecto de acção. Esta turma, atendendo aos diferentes níveis de aprendizagem e às atitudes comportamentais praticadas por alguns alunos, necessitava de um trabalho de cooperação entre todos (alunos, professores, família e outros técnicos) e da aplicação de práticas lectivas baseadas numa diferenciação pedagógica inclusiva, para que efectivamente se conseguisse promover, no seu seio, uma efectiva inclusão escolar e social.

O trabalho aqui perspectivado desenvolveuse com base numa metodologia de investigação- ação com recurso aos seguintes instrumentos metodológicos: pesquisa documental, entrevista semi-directiva, observação naturalista e sociometria.

Ao elaborarmos este trabalho, foi nossa intenção, dar a conhecer todos os procedimentos que sustentaram a Inclusão de um jovem considerado com DML, na sua turma, mais concretamente, na disciplina de Língua Portuguesa. Procurámos criar situações de trabalho a pares / em grupo e estratégias adequadas para que realizasse actividades idênticas, e no mesmo contexto que os restantes colegas da turma, de modo a que não se verificasse distinção entre os alunos considerados "normais" e o aluno considerado com Necessidades Educativas Especiais (NEE).

Desta forma, fomentámos o sucesso educativo de todos os alunos, num ambiente de práticas pedagógicas inclusivas e colaborativas, atendendo à diversidade do público-alvo. Este Trabalho de Projecto foi um contributo para a prática de Inclusão de crianças e jovens considerados alunos com NEE, em contexto de sala de aula, em escolas do ensino regular e facilitou a elaboração e implementação de Planos de Aula, Grelhas de Avaliação, Reflexões críticas e Fichas de Trabalho, em parceria com o professor da disciplina de LP, no sentido de garantir metodologias e estratégias de ensino mais eficientes para se alcançar uma verdadeira Educação Inclusiva.

Palavras-Chave: educação inclusiva; necessidades educativas especiais, deficiência mental; aprendizagem cooperativa; diferenciação pedagógica inclusiva.

 

Promoting an inclusive interaction, in the classroom, in a 3rd grade

The present project work is part of the 2nd year of the master's degree in special education at the cognitive and motor levels. It makes part of an "Investigation-Action Project", which contains the validity, Programming and intervention we have made during the 2nd and 3rd periods of the academic year 2009/10. This intervention occurred weekly in a class of the 9th year in a school from Alentejo, in which a youth with mild learning disabilities (MLD) was matriculated, reason for our action project. This class, given the different levels of learning and behavioral attitudes practiced by some students, required a cooperative effort among all (Students, teachers, family and other practitioners) and implementing teaching practices based on an inclusive educational differentiation, so that we could actually promote in its midst, an effective educational and social inclusion.This work was developed based on an action research methodology using the following methodological tools: desk research, semi-directive interview, naturalistic observation and Sociometry. When we make this work, it was our intention 206 Revista Lusófona de Educação Revista Lusófona de Educação, 20, 2012 to disclose all procedures that supported the inclusion of a juvenile seen with DML, in his class, specifically in the discipline of Portuguese Language. We tried to create situations such as work in pairs / group and strategies to conduct similar activities, and in the same context as other classmates, so that there is no distinction between those considered as "normal", and students regarded with special Educational Needs (SEN). Thus, we instigated the educational success to all students in an environment of collaborative and inclusive teaching practices, always keeping in mind the diversity of the target audience. This work project was a contribution to the practice of inclusion of children and youth with special needs in the context of the classroom, in regular schools and facilitated the development and implementation of Lesson Plans, assessment grids, critical reflections and worksheets in partnership with the teachers of Portuguese in order to ensure methodologies and teaching strategies more effective for achieving genuine Inclusive Education.

Keywords: inclusive education; special education needs; mental disability; cooperative learning; inclusive pedagogical differentiation.

 

 

Maria Luísa Paulino Ramalho

2011

 

Eu e os outros. Inclusão de uma criança com perturbações do espectro do autismo na classe do ensino regular

Orientação: Profª Doutora Maria Odete Emygdio da Silva

 

Nas últimas décadas têm-se verificado mudanças significativas que se traduzem em práticas educativas de cariz inclusivo, por oposição aos modelos segregacionistas de cariz assistencial e proteccionista praticados em épocas anteriores. Para tal, contribuíram inúmeros factores, nomeadamente a forma de encarar a pessoa com deficiência como cidadão de plenos direitos bem como uma nova forma de ver a criança em interacção com o seu meio.

A nível educativo, preconiza-se a Educação Inclusiva. A Escola deve ser um local onde Todos aprendem independentemente das suas motivações, dificuldades, interesses. O professor deverá acima de tudo ser um investigador, pertencente a uma equipa disciplinar, que partilha, que reflecte, que actua, que avalia, que planifica mediante o seu grupo. Cabe, assim à Escola adaptar-se, também às características do aluno.

A inclusão de uma criança com perturbações do espectro do autismo na sala do ensino regular pressupõe a definição de estratégias inclusivas que permitam o seu progresso na escola. Sabendo nós que a escola inclusiva deve ser o espaço onde todos aprendem participando, torna-se imprescindível que se crie espaços de aprendizagem em contexto de sala de aula e noutros espaços.

O presente trabalho é um projecto de intervenção fundamentado na investigação-acção e tendo como base uma turma de 1º ano de escolaridade onde estava incluído um aluno com perturbações do espectro do autismo. Um dos principais objectivos foi o de desenvolver estratégias de trabalho a pares com os alunos de modo a dinamizar situações de aprendizagem a nível relacional e académico.

Numa perspectiva de escola inclusiva, o trabalho a pares tornou-se uma estratégia no desenvolvimento das actividades propostas, aumentando a interacção entre pares bem como tornou possível que todos aprendessem utilizando sempre o "seu perfil de aprendizagem que pode ser igual ou diferente do seu colega e mesmo do professor" (Sanches, 2005, p. 136).

Palavras-Chave: inclusão; autismo, aprendizagem cooperativa; trabalho a pares.

 

Me with the others: inclusion of an autistic child in the regular education room

In the last decades there have been significant changes that translate into educational practices of inclusive nature, as opposed to models of segregationist nature of welfare and protectionist practiced in earlier times. To this end many factors have contributed to a particular way of looking at disabled people as citizens with full rights and a new way of seeing the child in interaction with his environment. At the educational level it is recommended the inclusive education. School should be a place where all learn despite their motivations, difficulties and interests. The teacher must be an investigator who is able to reflect, to act, to evaluate. It is the school that fits the needs of students and not the reverse, a view that everyone has the right to have a culturally valuable curriculum as a member of a classroom. The Inclusive School emphasizes diversity rather than similarity. The inclusion of children with autism spectrum disorders in regular education classroom requires the establishment of inclusive strategies which enable them to progress in school. The school must be an inclusive space where everyone learns by participating, so it is essential that we create learning spaces in classrooms as well as other spaces. The present work is an intervention project based in action research developed with a class where a child with autism spectrum disorders was included. The main goal was the development of strategies providing the pair work improving academic and relation level. In what inclusive school is concerned, work in pair, became a strategy in the development of proposing activities. Increasing peer interaction as well as making it possible for everyone to learn, using "his profile of learning that can be equal or different from colleagues and even the teacher." (Sanches, 2005, p. 136).

Keywords:inclusion; autism; cooperative learning, pair work.

 

 

Catarina Capucha

2011

 

Inclusão ou Ilusão? Intervenção com uma criança com Autismo, no âmbito da Componente de Apoio à Família

Orientação: Profª Doutora Rosa Serradas Duarte

 

Cada vez mais, os desafios que se impõem a toda a comunidade educativa, estão relacionados com a inclusão e o ensino de crianças com Necessidades Educativas Especiais, nas escolas de ensino regular.

Este trabalho é o relatório de uma intervenção, feita junto de uma criança com autismo, com sete anos de idade, matriculada no 2º ano de escolaridade, de uma escola básica da cidade de Lisboa, e a intervenção realizou-se no âmbito da Componente de Apoio à Família.

Esta intervenção testou a pertinência das estratégias lúdico-pedagógicas, na evolução, tanto no processo de aprendizagem da leitura e da escrita, como da sua inclusão.

A metodologia utilizada assentou nos pressupostos teórico-práticos da investigação-acção.

Este trabalho parece-nos espelhar a realidade vivida por muitas crianças com Necessidades Educativas Especiais, que muitas vezes não encontram um cenário escolar inclusivo, capaz de oferecer a todas o direito de aprenderem juntas.

Palavras-Chave: inclusão; autismo; actividades lúdicas; brincar; aprender

 

Inclusion or Illusion?Intervention with a child with autism whithin the project " Component Family Support

The challenges that impose into the entire educational community are increasingly related to the inclusion and education of children with Special Educational Needs in regular schools.

This work is a report of an intervention with a seven year old child with autism. This child is enrolled in the 2nd grade of an elementary school in the city of Lisbon, and the intervention occurred in the context of the Family Support Component.

This intervention has tested the relevance of the playful – pedagogical strategies in evolution, both in the learning process of reading and writing of the child in the study, as in her inclusion.

The used methodology was based on the theorethical-pratical assumptions for a researchaction project.

This work seems to reflect the reality experienced by many children with Special Educational Needs, who often do not find an inclusive school setting, able to offer to them all, the right to learn together.

Keywords:inclusion; autism; playful activities; playing; learning.