SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.6 número3Efeito da idade cronológica na distribuição dos futebolistas por escalões de formação e pelas diferentes posições especificasFutebol e Cinema: relações índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Revista Portuguesa de Ciências do Desporto

versão impressa ISSN 1645-0523

Rev. Port. Cien. Desp. v.6 n.3 Porto out. 2006

 

Teste mabc: aplicabilidade da lista de checagem na região sudeste do Brasil.

 

Jane A.O. Silva1,2

Luis E. Dantas3,4

Maria T. Cattuzzo2,5

Cinthya Walter2

Cássia R.P. Moreira6

Cleverton J.F. ,Souza7

1 UNIVÁS - Universidade do Vale do Sapucaí, Pouso Alegre, Minas Gerais, Brasil.

2 Laboratório de Comportamento Motor, EEFE-USP, São Paulo, Brasil.

3 Grupo de Estudos em Desenvolvimento da Ação Motora e Intervenção – EEFE – USP, SãoPaulo, Brasil.

4 Escola de Educação Física e Esportes, USP, São Paulo, Brasil

5 Escola Superior de Educação Física, Universidade de Pernambuco, Recife, Brasil.

6 Universidade Paulista, UNIP - São Paulo, Brasil

7 Universidade Estadual do Amazonas (UEA) – Campus de Tefé – Amazonas, Brasil.

 

RESUMO

Para algumas crianças ações típicas da infância são grandes desafios. Essa condição, com forte impacto no desenvolvimento infantil, extrapolando o domínio motor, foi classificada pela Associação Americana de Psiquiatria, Transtorno do Desenvolvimento da Coordenação (TDC). Estudos sobre sua natureza, diagnóstico e possibilidades de intervenção têm sido realizados. Um dos instrumentos diagnósticos mais utilizados é o Teste ABC do Movimento, composto por duas partes: lista de checagem e testes de habilidades motoras. A lista de checagem trata de aspectos comportamentais da criança e estudos têm sugerido que diferenças contextuais poderiam comprometer a sua aplicabilidade. Assim, o objetivo deste estudo foi investigar a aplicabilidade dessa lista por professores de uma região do sudeste do Brasil. Os sujeitos foram 30 professores de sala de aula os quais observaram três crianças de oito a nove anos, por sala. Três professores de Educação Física complementavam as observações, quando era necessário. Análise de conteúdo das listas apontou algumas dificuldades na sua aplicabilidade pelos professores de sala, associadas a fatores como a formação/experiência profissional e infra-estrutura escolar. Os resultados mostraram que, apesar das dificuldades, os professores de sala reconhecem os comportamentos descritos e que a atuação conjunta do professor de Educação Física com o generalista mostrou ser a solução mais adequada para o preenchimento da lista de checagem.

Palavras-chave: transtorno do desenvolvimento coordenativo; teste ABC do Movimento; lista de checagem.

 

ABSTRACT

MABC test: check-list applicability in the southeast region of Brazil

To some children typical actions of the childhood are big challenges. This condition, that has a strong impact in the child development overtaking the motor domain, was classified by the American Psychiatric Association as motor coordination disorder (DCD). Studies about its origin, diagnostic and possibilities of intervention have been done. One of the most used diagnostic instruments has been the Movement Assessment Battery for Children, which is composed by two parts: checklist and tests of motor skills. The checklist broaches the behavioral aspects of the children and researches have been suggested that contextual differences could affect the applicability of the list. Thus, the aim of the present study was to investigate the applicability of the checklist by teachers of a region at the southwest of Brazil. The subjects were 30 classroom teachers that observed three children from eight to nine years old, per classroom. Physical Education teachers completed these observations, when it was necessary. The analysis of the content of the lists showed that the classroom teachers found some difficulties on the applicability of the checklist; which is related to professional formation and the structure of the school. The results showed that, in spite of some difficulties, the classroom teacher recognize the behaviors described and that the join action of the Physical Education teacher and the generalist, was the most adequate solution for the filling of the checking list.

Key-words: children; motor coordination disorder; MABC test; checklist.

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS

1. Associação Psiquiátrica Americana (1995). Critérios de diagnósticos do DSM-IV. Referência Rápida. Porto Alegre: Artes Médicas.        [ Links ]

2. Barnett AL, Henderson SE (1992). Some Observations on the Figure Drawings of Clumsy Children. British Journal of Educacional Psychology 62: 341-355.

3. Dwyer C, Mckenzie BJ (1994). Impairment of visual memory in children who are clumsy. Adapted Physical Activity Quarterly (11):179-189.

4. EDITORIAL (1962). Clumsy Children. British Medical Journal 22: 1665-1666.

5. Ferreira LF (2004). Identificação de crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação: a lista de checagem do teste M-ABC em foco. Dissertação de Mestrado. Escola de Educação Física e Esportes. Universidade de São Paulo, São Paulo.

6. Geuze R, Kalverboer A (1994).Tapping a rhythm: A problem of timing for the children who are clumsy or dyslexic. Adapted Physical Activity Quarterly 11: 203-213.

7. Gubbay SS, Ellis E, Walton JN, Court DM (1965) Clumsy Children A Study of Apraxic and Agnosic defects in 21 children. Brain (88): 295-312.

8. Hall DM (1988). Clumsy children. British Medical Journal 296: 375-376.

9. Henderson SE, Sugden DA (1992). Movement Assessment Battery for Children London: Psychological Corporation.

10. Henderson SE (1987). The assessement of "clumsy" children: old and new approaches. Journal of Psychology and Psychiatry, 28(4): 511-527.

11. Kalverboer AF, de Vries, Van Dellen T (1990). Social behavior in clumsy children as rated by parents and teachers. In: A.F. Kalverboer (Ed.) Developmental Biopsychology: Experimental and Observational Studies in Children at Risk. Ann Arbor: University of Michigan Press.

12. Kephart NC (1986). O aluno de aprendizagem lenta. Porto Alegre: Artes Médicas.

13. Lord R, Hulme C (1987). Perceptual Judgements of Normal and Clumsy Children. Developmental Medicine and Child Neurology 29: 250-257.

14. Losse A, Henderson SE, Elliman D, Hall D, Knight E, Jongmans MJ (1991). Clumsiness in children: do the grow out of it? A 10-year follow-up study. Developmental Medicine and Child Neurology 33: 55-68.

15. Mandich AD, Polatajko HJ, Rodger S (2003). Rites of passage: Understanding participation of children with developmental coordination disorder. Human Movement Science 22(4-5): 583-595.

16. O'Beirne C, Larkin D, et al. (1994). Coordination Problems and Anaerobic Performance in Children. Adapted Physical Activity Quarterly 11: 141-149.

17. Oliveira MA (2003). Controle de força e torque isométrico em crianças come sem desordem coordenativa desenvolvimental. Tese de Doutorado. Escola Superior de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brasil.

18. Piek, J. P. Dworcan, M. Barrett, N.C.; Coleman, R. (2000). Determinants of self-worth in children with and without developmental coordination disorder. International Journal of Disability, Development and Education 47 (3): 259-272.

19. Schoemaker M, Kalverboer AF (1994). Social and affective problems of children who are clumsy: How early do they begin? Adapted Physical Activity Quarterly 11: 130-140.

20. Schoemaker MM, Smits-Engelsman BC, Jongmans MJ (2003). Psychometric properties of the Movement Assessment Battery for Children-Checklist as a screening instrument for children with a developmental co-ordination disorder. British Journal of Educational Psychology, 73 (Part3): 425-441.

21. Skinner RA, Piek JP (2001). Psychosocial implications of poor motor coordination in children and adolescents. Human Movement Science 20(1-2): 73-94.

22. Smits-Engelsman BCM, Henderson SE, Michels CGJ (1998). The Assessment of children with developmental coordination disorders in the Netherlands: the relationship between the movement assessment battery for children and the korperkoordinations test fur kinder. Human Movement Science 17: 699-709.

23. Smyth MM, Anderson HI (2000). Coping with clumsiness in the school playground: Social and physical play in children with coordination impairments. British Journal of Developmental Psychology 18: 389-413.

24. Smyth, M. M. & Anderson, H. I. (2001). Football participation in the primary school playground: The role of coordination impairments. British Journal of Developmental Psychology 19: 369-379.

25. Souza CJF (2004). O teste ABC do Movimento em crianças de ambientes diferentes. Dissertação de Mestrado. Escola de Educação Física e Esportes. Universidade de São Paulo, São Paulo.

26. Sugden DA, Wright HC (1998) Motor Coordination Disorders in Children. Sage publication: London.

27. Valentini NC (1997) The Influence of Two Motor Skill Interventions on the Motor Skill Performance, Perceived Physical Competence, and Intrinsic Motivation of Kindergarten Children. Thesis (Master of Science). Auburn, Alabama, Graduate Faculty of Auburn University, December 15.

28. Wall AE, Mcclements J, Bouffard M, Findlay H, Taylor MJA (1985). Knowledge-based approach to motor development: Implications for the physically awkward. Adapted Physical Activity Quarterly 2: 21-42.

29. Wright H, Sugden DA, NG R, Tan J (1994). Identification of Children With Movement Problems in Singapore: Usefulness of the Movement ABC Checklist. Adapted Physical Activity Quarterly 11:150-157.

30. Wright, H.C. (1997). Children with Developmental Co-ordination Disorder – A Review. European Journal Physical Education 2: 5-22.

 

CORRESPONDÊNCIA

Jane Aparecida de Oliveira

Rua Coronel Otávio Meyer, nº20, aptº 901

CEP: 37.550-000 - Pouso Alegre, MG, Brasil.

E-mail:janeolives@.hotmail.com