SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.8 issue1Personality of women who delivered prematurely author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Psicologia, Saúde & Doenças

Print version ISSN 1645-0086

Psic., Saúde & Doenças vol.8 no.1 Lisboa  2007

 

Stress e suporte social em familiares de pessoas com paralisia cerebral

Telma Almeida* & F.M. Sampaio

Universidade Fernando Pessoa, Porto

 

RESUMO: O presente trabalho pretende estudar as percepções de stress e do suporte social em familiares cuidadores de indivíduos com paralisia cerebral. Utilizou-se uma amostra não probabilística constituída por 25 familiares cuidadores (mães, pais e outros), adultos de ambos os géneros (16 mulheres e 8 homens), com idades entre os 19 e os 81 anos. Os indivíduos com paralisia cerebral constituem um grupo de 25 sujeitos com idades entre os 16 e os 49 anos, (8 mulheres e 17 homens), que vivem em casa com familiares e frequentam um centro de dia especializado, a APPC da cidade do Porto. Os participantes responderam à Escala de Satisfação com o Suporte Social – ESSS (Pais-Ribeiro, 1999) e à escala aferida à população portuguesa (Silva, Pais-Ribeiro, Cardoso, & Ramos, 2003) da da Life Experiences Survey – LES (Sarason, Johnson, & Siegel, 1978). Os resultados evidenciam a existência de uma correlação negativa moderada (r=-0,58; p=0,002) entre o suporte social e o stress dos familiares de pessoas com paralisia cerebral. Observou-se que o suporte social percepcionado pelos familiares cuidadores varia em função da sua idade (sub-escala “Intimidade”, p=0,04), em função da idade da pessoas com paralisia cerebral (sub-escala “Intimidade”, p=0,01) e em função do nível de autonomia da pessoa com paralisia cerebral (sub-escala “Actividades Sociais”, p=0,04). Estes dados vêm reforçar a importância do apoio social na diminuição dos níveis de stress das famílias de pessoas com paralisia cerebral.

Palavras chave: ESSS, Familiares, LES, Paralisia cerebral, Stress, Suporte social

 

 

Stress and social support in caregivers of individuals with cerebral palsy

ABSTRACT: This work analyses families of individuals affected with cerebral palsy and their perceptions of stress and social support. Twenty-five relatives (mothers, parents, and other, 16 females, 8 males), aged 19 through 81, participated in this study. The individuals with cerebral palsy (16 female, 8 male), have ages between 16 and 49 years, live at home with one or more caregivers (mostly parents) and attend a specialized day center in the city of Oporto, Portugal. Caregivers answered a Social Support Satisfaction Scale (Escala de Satisfação com o Suporte Social, Pais-Ribeiro, 1999) and a portuguese version (Silva, Pais-Ribeiro, Cardoso, & Ramos, 2003) of the Life Experiences Survey (Sarason, Johnson, & Siegel, 1978). Results show an inverse moderate correlation (r=-0,58 p=0.002) between perceived social support and stress, as well as significant differences (p=0,04) in level of social support according to caregivers’ age, patients’ age (p=0,01), and patients’ level of autonomy (p=0,04). These results reinforce the importance of social support in reducing the stress of families of handicapped individuals.

Key words: Cerebral palsy, ESSS, Familiar, LES, Social support, Stress

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

Referências

Andrada, M.G. (1986). Cerebral Palsy: Issues in incidence, early detection and habilitation in Portugal. In K. Marfo, S. Walkek, & B. Charles (Eds.), Childhood disability in developing countries: Issues in habilitation and special education. New York: Praeger Publishers.

        [ Links ]

Associação Portuguesa de Paralisia Cerebral (2004). A criança com paralisia cerebral: Guia para pais e profissionais de saúde e educação. Lisboa: APPC.

Beazlley, S., & Moore, M. (1995). Deaf children, their families and professionals: Dismantling barriers. London: David Culton.

Cohen, S., & Wills, T.A. (1985). Stress, social support and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98(2), 310-357.

Cohen, S. Underwood, S., & Gottlielo, B. (2000). Social support measures and intervention. New York: Oxford University Press.

Cox, T. (1978). Stress. Baltimore: University Park Press.

Folkman, S. (1984). Personal control and stress and coping processes: A theorical analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 46(4), 839-852.

Lazarus, R.S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer Publishing Company.

Luís, I.S. (1998). Stress: Não mata mas mói. Revista Pessoal, 81, 4-19.

Dunst, C.J., Trivette, C.M., & Deal, A.G. (1988). Enabling and empowering families: Principles and guidelines for practice. Cambridge: Brookline Books.

Mindel. E.D., & Feldman, V. (1987). The impact of deaf children of their families. In E.D. Mindel & M. Vernon (Eds.), The growth in silence: Understanding deaf children and adults (pp. 1-29). Austin: Pro-Ed.

Moores, D.F., & Meadow-Orlans, K.P. (2002). Educational and developmental aspects of deafness. Washington: Gallaudet University Press.

Pais-Ribeiro, J.L. (1999). Escala de satisfação com o suporte social (ESSS). Análise Psicológica, 3(17), 547-558.

Pierce, G.R., Sarason, I.G., & Sarason, B.R. (1996). Coping and social support. In M. Zeidner & N.S. Endler (Eds.), Handbook of coping: Theory, research, applications (pp. 434-451). New York: John Wiley & Sons.

Pinhal, A., Ricou, M., Antunes, A., & Nunes, R. (1998). Adaptação familiar à criança deficiente auditiva. In R. Nunes (Ed.), Controvérsias na reabilitação da criança surda (pp. 171188). Porto: Fundação Engenheiro António de Almeida.

Ribeiro, P.J.L. (1999). Escala de satisfação com o suporte social (ESSS). Análise Psicológica, 3(17), 547-558.

Sarason, G.R., Sarason, B.R., & Pierce, G.R. (1990). Social support: An international view. New York: John Wiley & Sons.

Sarason, I.G., Johnson, J.H., & Siegel, J.M. (1978). Assessing the impact of life changes: Development of the life experiences survey. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 46(5), 932-946.

Shapiro, J., Blacher, J., & Lopez, S.R. (1998). Maternal reactions to children with mental retardation. In J.A., Burack, R.M., Hodapp, & E., Zigler (Eds.), Handbook of mental retardation and development (pp. 606-625). New York: Cambridge University Press.

Silva, I., Pais-Ribeiro, J., Cardoso, H., & Ramos, H. (2003). Contributo para a adaptação da Life Experiences Survey (LES) à população diabética portuguesa. Revista Portuguesa de Saúde Pública, 21(2), 49-60.

Stoneman, Z. (1997). Mental retardation and family adaptation. In E.M. William (Ed.), Elli’s Handbook of mental deficiency: Psychological theory and research (3rd ed., pp. 405-426). New Jersey: Lawrence Ealbaum.

Taylor, S.E. (1995). Health psychology (3rd ed.). Los Angeles: McGraw-Hill.Vaux, A. (1988). Social support: Theory, research and intervention. New York: Praeger.

Wills, T.A., & Fegan, MF. (2001). Social networks and social support. In A. Baum, T.A. Revenson, & J.E. Singer (Eds.), Handbook of health psychology (pp. 209-234). New Jersey: LEA.

 

*Contactar para E-mail: telma.c.almeida@gmail.com

Recebido em 15 de Julho de 2006 / aceite em 12 de Dezembro de 2006