SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.8 issue1Perception of childbirth experience: continuity and change over the postpartum periodThe relationship between attachment, psychological symptomatology and well-being among first-year higher education students author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Psicologia, Saúde & Doenças

Print version ISSN 1645-0086

Psic., Saúde & Doenças vol.8 no.1 Lisboa  2007

 

Narrativas e significados da doença em crianças com diabetes Mellitustipo 1: contributos de um estudo qualitativo

Sara Moreira Resse Aguiar* & Carla Fonte

Universidade Fernando Pessoa, Porto

 

RESUMO: O corrente artigo apresenta um estudo realizado junto de crianças com diabetes mellitus tipo 1, cujo principal objectivo é compreender e explorar a experiência de doença percepcionada pelas mesmas. É descrita a metodologia de referência – grounded theory – de cariz qualitativo. Para a recolha dos dados foi usada a entrevista semi-estruturada. A amostra é composta por 10 crianças igualmente distribuídas por género, com idades compreendidas entre os 7 e os 12 anos. A recolha dos dados foi realizada no Hospital Central Especializado de Crianças Maria Pia, no Porto. Os resultados evidenciam a magnitude da experiência de doença nas narrativas destas crianças. São visíveis elementos culturais e sociais nestas narrativas, que permitem uma análise mais detalhada de acordo com alguns modelos de conceptualização narrativa seleccionados. Este estudo alerta ainda para a necessidade de considerar estes aspectos na intervenção junto desta população e reforça também a importância do psicólogo nesta área.

Palavras chave: Abordagem narrativa, Adesão terapêutica, Diabetes mellitus, Doença crónica, Significações de doença

 

 

Narratives and disease significations in children with type 1 diabetes Mellitus: contributions of a qualitative study

ABSTRACT: The current article introduce a study realized near children with type 1 diabetes mellitus, which the main purpose is to understand and explore the disease experience perceived by them. Grounded theory is described as a remarkable methodological framework with qualitative features. Data were collected by semi-structured interview. Ten children, equally shared by gender, with the age range from 7 to 12 years old, compose sampling. The data was collected in Hospital Central Especializado de Crianças Maria Pia. Results showed the magnitude of disease experience of those children, that can be explained by developmental peculiarities. Children narratives showed cultural and social elements, which could be allow a detailed analysis based on selected narrative conceptualized models. This proposal also alerts to focus these features in intervention near this population and reinforce the psychologist role in this field.

Key words: Chronic disease, Diabetes mellitus, Disease significations, Narrative approach, Therapeutic adherence

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

Referências

Amaral, A. (1997). Aspectos psicológicos do doente com diabetes mellitus. In J.L. Ribeiro (Ed.), Actas do 2º congresso nacional de psicologia da saúde (pp. 105-118). Lisboa: ISPA.

        [ Links ]

Bastida, J.L., Aguilar, P.S., & González, B.D. (2002). Los costes socioeconómicos de la diabetes mellitus. Atencíon Primaria, 29(3), 145-150.

Barros, L. (2003). Psicologia pediátrica: perspectiva desenvolvimentista (2ª ed.). Lisboa: Climepsi.

Baum, A., & Posluszny, D.M. (1999). Health psychology: Mapping biobehavioral contributions to health and illness. Annual Review of Psychology, 50, 137-163.

Bruner, J. (1986). Actual minds, possible worlds. Cambridge: MA, Harvard University Press.

Bruner, J. (1990a). Actos de significado (V. Prazeres, Trad.). Lisboa: Edições 70 (obra original publicada em 1990).

Canhão, A., & Santos, Z. (1996). Doença crónica. Psiquiatria Clínica, 17(3), 181-188.

Charmaz, K. (2000). Grounded theory: objectivist and constructivist methods. In N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (2ª ed., pp. 509-535). London: Sage Publications.

Caro, I. (2001). Psicoterapia e construção social do género. In M. Gonçalves & O. Gonçalves (Coords.), Psicoterapia, discurso e narrativa: A construção conversacional da mudança (pp. 377-411). Coimbra: Quarteto Editora.

Corrêa, J.N. (2004). Prevalência da diabetes mellitus no mundo: Aumento preocupante. Diabetes: Viver em Equilíbrio, 31, 8.

Fonte, C. (2006). Investigar narrativas e significados: A grounded analysis como metodologia de referência. Revista da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da UFP.

Gergen, K., & Gergen, M. (1983). Narratives of the self. In T. Sarbin & E. Scheibe (Eds.), Studies in social identity (pp. 254-273). New York: Praeger.

Gonçalves, O. (1997). Cognição, narrativa e psicoterapia. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática, 1, 255-264.

Greenhalgh, T., & Hurwitz, B. (1999). Narrative based medicine: Why study narrative? British Medical Journal, 2(318), 48-50.

King, H., Aubert, R.E., & Herman, W.H. (1998). Global burden on diabetes, 1995-2025. Diabetes Care, 21(21), 1414-1431.

La Greca, A.M. & Thompson, K.M. (1998). Family and friend support for adolescents with diabetes. Análise Psicológica, 1(16), 101-113.

Maroy, C. (1997). A análise qualitativa de entrevistas. In L. Albarello, F. Digneffe, J. Hiernaux, C. Maroy, D. Ruquoy, & P. Saint-George (Eds.), Práticas e métodos de investigação em ciências sociais (pp. 117-155.) (L. Baptista, Trad.). Lisboa: Gradiva (Obra original publicada em 1995).

Moniz, L.J., & Barros, L. (2005). Psicologia da doença para cuidados de saúde: Desenvolvimento e intervenção. Porto: Edições Asa.

Moniz, L.J., & Reis, J. (1991). Desenvolvimento e dialéctica de significações de doença e confronto em psicologia da saúde. Psychologica, 6, 105-127.

Morse, J. (1994). Designing funded qualitative research. In N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 220-235). Thousand Oaks: Sage Publications.

Nelson, K. (1989). Narratives from the crib. USA: Harvard University Press.

Patterson, C., Dahlquist, G., Soltész, G., & Green, A. (2001). Is childhood-onset type I diabetes wealth-related disease? An ecological analysis of European incidence rates. Diabetologia, 44(3), B9-B16.

Piaget, J. (1975). O nascimento da inteligência na criança (2ª ed.). Rio de Janeiro: Zahar Editores.

Poinasamy, D. (2004). Diabetes: Evaluating the true impact. Business Briefing: Future Drug Discovery.

Polkinghorne, D.E. (1988). Narrative knowing and the human sciences. New York: State University of New York Press.

Sani, A. (2002). As crianças e a violência. Coimbra: Quarteto Editora.

Silva, I., & Ribeiro, J.P. (2000). Programa de intervenção psicológica num grupo de indivíduos com problemas de pé diabético. In J. Ribeiro, I. Leal, & M. Dias (Eds.), Actas do 3º congresso nacional de psicologia da saúde: Psicologia da saúde nas doenças crónicas (pp. 311322). Lisboa: ISPA.

Silva, I., Ribeiro, J.P., & Cardoso, H. (2004). Dificuldade em perceber o lado positivo da vida? Stresse em doentes diabéticos com e sem complicações crónicas da doença. Análise Psicológica, 3(22), 597-605.

Silva, I., Ribeiro, J.P., Cardoso, H., Ramos, H., Carvalhosa, S.F., Dias, S., et al. (2003). Efeitos do apoio social na qualidade de vida, controlo metabólico e desenvolvimento de complicações crónicas em indivíduos com diabetes. Psicologia da Saúde, 4(1), 21-32.

Straub, R. (2005). Psicologia da saúde (R.C. Costa, Trad.). Porto Alegre: Artmed (obra original publicada em 2002).

Strauss, A., & Corbin, J. (1998a). Basics of qualitative research: Grounded theory, procedures and techniques (2ª ed.). Newbury Park, Ca: Sage Publications.

Strauss, A., & Corbin, J. (1998b). Grounded theory methodology: An overview. In N.K. Denzin & Y.S. Licoln (Eds.), Strategies of qualitative inquiry (pp. 158-183). London: Sage Publications.

Swift, P., North, J., & Redmond, S. (1995). Self-help in childhood diabetes. In C.J. Kelnar (Ed.), Childhood and adolescent diabetes (pp. 493-500). London: Chapman & Hall Medical.

Wengraf, T. (2001). Qualitative research interviewing: Biographic and semi-structured methods. London: Sage Publications.

White, M., & Epson, D. (1990). Narrative means to therapeutic ends. New York: Norton.

World Health Organization. (2002). Diabetes: The cost of diabetes (Fact Sheet No. 236). Retrieved March 30, 2005, from http://www.who.int/mediacentre/factssheets/fs236/en/print.html

 

*Contactar para E-mail: cfonte@ufp.pt

 

Recebido em 12 de Setembro de 2006 / aceite em 15 de Fevereiro de 2007