SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.22 issue1Human resource management in high technology sme’sDating sexual violence: Relevance of prevention author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Psicologia

Print version ISSN 0874-2049

Psicologia vol.22 no.1 Lisboa  2008

 

Definições sexuais de estudantes universitários1

Maria-João Alvarez2

João Nogueira3

 

 

Resumo:

O objectivo deste estudo foi o de clarificar, através de questionários, que comportamentos se associam a ter sexo, a parceiro sexual e a infidelidade e explorar factores preditores das definições encontradas, comparando os resultados de uma amostra de 152 estudantes universitários portugueses com os resultados de amostras de outros países. Ter relações sexuais revelou-se sinónimo de relações pénis-vagina (> 95%) e de sexo anal (91-92%). Ao contrário de resultados encontrados noutras amostras, os contactos orogenitais foram considerados como uma forma de ter sexo (78-84%). A amplitude das definições mostrou-se diferente, sendo possível ter um comportamento de infidelidade sem ser um parceiro sexual e ser considerado um parceiro sexual sem que exista sexo entre duas pessoas. Encontraram-se poucas diferenças, de acordo com o género, e a existência de orgasmo afectou as definições de ter sexo e de parceiro sexual. Conclui-se ser essencial explicitar o que se entende pelos termos sexuais utilizados na investigação e discutem-se implicações para a prevenção de comportamentos sexuais de risco.

Palavras-chave: definições sexuais, estudantes universitários, ter sexo, parceiros sexuais, infidelidade.

 

 

Sexual definitions’ of university students

Abstract:

The purpose of this study was to clarify, using questionnaires, the behaviour associated with having sex, sexual partners and infidelity. It was also the aim to explore the predicting factors of the definitions found, comparing the results of a sample of 152 Portuguese university students with the results of samples from other countries. Our findings suggested that having sex meant penis-vagina relations (> 95%) or anal sex (91-92%). Contrary to the results found in other samples, the oral-genital contacts were considered an instance of having sex (78-84%). The range of definitions differed since it is possible to have infidelity behaviour without a sexual partner and to be a sexual partner without the existence of sex between two people. Few gender differences were found and the presence of an orgasm affected the definitions of having sex and sexual partner. The study concludes that a clarification for sexual words used in research is essential and discusses the implications for the prevention of high risk sexual behaviour.

Keywords: sexual definition; university students; having sex; sexual partner; unfaithful sexual behavior.

 

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

 

Referências

Alferes, V. (1997). Encenações e comportamentos sexuais: Para uma psicologia social da sexualidade. Porto: Edições Afrontamento.         [ Links ]

Carpenter, L. (2001). The ambiguity of “having sex”: The subjective experience of virginity loss in the United States. Journal of Sex Research, 38, 127-139.

Cowart-Steckler, D., & Pollack, R. (1998). The Cowart-Pollack scale of sexual experience. In C. Davis, W. Yarber, R. Bauserman, G. Schreer e S. Davis (Eds.), Handbook of sexuality-related measures: A compendium (2nd ed., pp. 104-105). Thousand Oaks, CA: Sage.

Fisher, W. (1998). The sexual opinion survey. In C. Davis, W. Yarber, R. Bauserman, G. Schreer e S. Davis (Eds.), Handbook of sexuality-related measures: A compendium (2nd ed., pp. 218-223). Thousand Oaks, CA: Sage.

Fisher, W., Byrne, D., White, L., & Kelly, K. (1988). Erotophobia-erotophilia as a dimension of personality. Journal of Sex Research, 25, 123-151.

Leridon, H., van Zessen, G., & Hubert, M. (1998). The Europeans and their sexual partners. In M. Hubert, N. Bajos e T. Sandfort (Eds.), Sexual Behaviour and HIV/AIDS in Europe: Comparisons of national surveys (pp. 165-196). London: UCL Press.

Lottes, I., & Kuriloff, P. (1998). Sexual socialization instrument. In C. Davis, W. Yarber, R. Bauserman, G. Schreer e S. Davis (Eds.), Handbook of sexuality-related measures: A compendium (2nd ed., pp. 494-496). Thousand Oaks, CA: Sage.

Pitts, M., & Rahman, Q. (2001). Which behaviors constitute “having sex” among university students in the UK? Archives of Sexual Behavior, 30, 169-176.

Purnine, D., & Carey, M. (1998). Age and gender differences in sexual behavior preferences: A follow-up report. Journal of Sex and Marital Therapy, 24, 93-102.

Randall, H., & Byers, E. S. (2003). What is sex? Students´ definitions of having sex, sexual partner, and unfaithful sexual behaviour. The Canadian Journal of Human Sexuality, 12, 87-96.

Richters, J., & Song, A. (1999). Australian university students agree with Clinton´s definition of sex. British Medical Journal, 318, 1011-1012. Sanders, S., & Reinisch, J. (1999). Would you say you “had sex” if...? Journal of the American Medical Association, 281, 275-277.

Sandfort, T., Bos, H., Haavio-Mannila, E., & Sundet, M. (1998). Sexual practices and their social profiles. In M. Hubert, N. Bajos e T. Sandfort (Eds.), Sexual Behaviour and HIV/AIDS in Europe: Comparisons of national surveys (pp. 106-164). London: UCL Press.

 

 

1 Os autores agradecem a Mónica Colaço, Hermínia Roldão e Maria Inês Parente a recolha e introdução dos dados.

2 Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa – FPCE-UL.

3 Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa – FCSH-UNL.

A correspondência deve ser enviada para Maria-João Alvarez, mjalvarez@fpce.ul.pt