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Revista de Enfermagem Referência

versão impressa ISSN 0874-0283

Rev. Enf. Ref. vol.serIV no.7 Coimbra dez. 2015

 

EDITORIAL

 

Editorial

 

Deborah S. Finnell, DNS, PMHNP-BC, CARN-AP, FAAN*

*Associate Professor of Nursing Director of the Master's and Doctor of Nursing Practice Programs Johns Hopkins School of Nursing

 

Implementação e disseminação de práticas baseadas em evidência relacionadas com o álcool: Um Apelo Global aos Líderes de Enfermagem

Existe uma ênfase cada vez maior na Prática Baseada em Evidência (PBE) no sentido de melhorar os processos de cuidados e os resultados dos pacientes. No entanto, a implementação e sustentação de práticas baseadas em evidência (PBEs) nos cuidados de saúde pode demorar anos (Bernick, 2008). Os enfermeiros, enquanto o maior grupo prestador de cuidados de saúde, desempenham papéis fundamentais no sucesso da implementação e disseminação da PBEs. Este editorial descreve os esforços realizados para implementar e disseminar uma PBE relacionada com o consumo de álcool. São apresentados esforços individuais e coletivos de enfermeiros líderes com vista a inspirar os enfermeiros a tornarem-se líderes na abordagem ao consumo de risco de álcool, um problema que está entre os cinco principais problemas de saúde evitáveis a nível mundial.

O Rastreio de alcool e as Iintervenções Breves (RIB) é uma PBE estabelecida para utilização com adultos (com idade igual ou superior a 18 anos) em contextos de cuidados de urgência e cuidados primários. Os United States Preventative Task Force Services (USPTF) fornecem uma classificação B, indicando que há uma certeza elevada de que o benefício efetivo é moderado a substancial (USPTF, 2004). Apesar das evidências para a abordagem RIB, não ocorreu uma ampla disseminação. São apresentadas três recomendações para os enfermeiros promoverem esta agenda. São necessários enfermeiros líderes para conduzir os esforços no sentido de (1) desenvolver o conhecimento e as competências dos futuros profissionais de enfermagem (2) desenvolver o conhecimento e as competências dos atuais profissionais de enfermagem, e (3) implementar e disseminar a abordagem RIB nos contextos de saúde a fim de promover a saúde e reduzir os danos associados ao consumo de álcool.

Desenvolver o Conhecimento e as Competências dos Futuros Profissionais de Enfermagem

Os atuais currículos de enfermagem incluem poucos conteúdos relacionados com o uso de substâncias. O conteúdo que é apresentado centra-se geralmente na identificação e no tratamento de pessoas com distúrbios relacionados com o uso de substâncias. Esta lacuna está a ser colmatada e apoiada nos Estados Unidos pela Substance Abuse and Mental Health Services Administration(SAMHSA), Center for Substance Abuse Treatment. Um projeto multicêntrico atual é o Southeast Consortium for Substance Abuse Training – Advanced Practice Registered Nurses (SECSAT-APRN). Este projeto (http://www.sbirtonline.org) inclui um consórcio de oito escolas de enfermagem nos Estados Unidos: Mercer University, Emory University, Armstrong Atlantic State University, Georgia College and State University, University of North Georgia, South University, University of Alabama at Birmingham e Johns Hopkins University. Estas escolas situam-se em três estados (Geórgia, Alabama e Maryland) e estão entre os 25 melhores cursos para APRN nos Estados Unidos.

O principal objetivo do projeto SECSAT-APRN é dotar os estudantes, docentes e tutores de enfermagem das competências necessárias para implementarem rastreios, intervenções breves, tratamentos breves e encaminhamento para tratamentos de especialidade baseados em evidência e culturalmente competentes para doentes em risco devido ao uso de substâncias. Foi desenvolvido um currículo comum, composto por 10 módulos principais e quatro módulos adicionais com vídeos de demonstração de rastreios e intervenções breves realizados por enfermeiros. Atualmente no terceiro e último ano de financiamento, o conteúdo foi implementado de forma individualizada a nível escolar. As formas de implementação ( por exemplo, em pessoa, online ou ambos) foram especificadas pelas escolas. Assim, diferentes modelos curriculares têm sido desenvolvidos, destacando a flexibilidade do modo de implementação do conteúdo relacionado com o uso de substâncias.

Os enfermeiros líderes podem adotar outras estratégias para promover o desenvolvimento desta agenda. Um exemplo disso é a minha liderança do Consortium of Screening, Brief Intervention, and Referral to Treatment (SBIRT ) in Nursing, lançado em 2014. Este grupo começou por reunir enfermeiros líderes que estavam a oferecer formação relacionada com SBIRT a estudantes de enfermagem e enfermeiros em contextos de saúde. Este grupo rapidamente aumentou em tamanho e representatividade. Nos primeiros meses, o número de membros cresceu de enfermeiros líderes nos Estados Unidos para enfermeiros líderes em todo o mundo. Estamos a desenvolver esforços coletivos, tais como defender a inclusão de SBIRT nos currículos de enfermagem ao nível da licenciatura e da pós-graduação. Este tipo de esforço coletivo traz consigo o poder de uma voz unida para garantir que os futuros profissionais de enfermagem têm o conhecimento e as competências necessárias para resolver o peso do uso de substâncias a nível mundial.

Desenvolver o Conhecimento e as Competências dos Atuais Profissionais de Enfermagem

Devido à lacuna curricular, os atuais profissionais de enfermagem estão mal preparados para identificar e intervir em indivíduos que possam estar em risco devido ao uso de substâncias. Estão a ser realizados vários esforços para aumentar o conhecimento e as competências dos atuais profissionais. O National Screening, Brief Intervention and Referral to Treatment é um centro nacional do Addiction Technolog y Transfer Center, criado pela SAMHSA. O site (http://attcnetwork.org/national-focus-areas/?rc=sbirt) é um precioso recurso em termos de materiais para os enfermeiros e outros profissionais de saúde, incluindo uma biblioteca de webinars sobre temas relacionados com SBIRT http://my.ireta.org/webinarlibrary-mobile. Além disso, a American Association of Colleges of Nursing divulga as melhores práticas através do seu site (http://www.aacn.nche.edu/education-resources/curriculum-standards). A Emergency Nurses Association tem sido um líder na promoção do SBIRT, disponibilizando um kit de rastreio de álcool no seu site (https://www.ena.org/practice-research/Practice/Safety/Injury%20Prevention/SBIRT/Pages/SBIRTToolkit.aspx). O estado do Colorado tem sido apoiado por duas bolsas de cinco anos da Substance Abuse and Mental Health Services Administration para implementação do SBIRT. O SBIRT Colorado está a usar a sua avaliação, experiência e lições aprendidas para estabelecer o SBIRT como padrão de cuidados em contextos de saúde, proporcionando uma variedade de recursos no seu site (http://improvinghealthcolorado.org/).

Para além disso, enfermeiros líderes de todo o mundo estão a realizar workshops para enfermeiros e outros profissionais de saúde. Um exemplo recente é um workshop realizado em março de 2015 sob a liderança de Tereza Barroso, RN, MSc, PhD, Professora Adjunta, Unidade de Investigação em Ciências da Saúde: Enfermagem, Escola Superior de Enfermagem de Coimbra. Este workshop de 3 dias, Encontro Internacional de Peritos em Intervenções Breves: Consumo de Álcool e Outras Substâncias Psicoativas, foi concebido para melhorar o conhecimento sobre SBIRT, bem como as competências gerais e as competências relacionadas com populações especiais, incluindo mulheres em idade fértil, grávidas e idosos.

Implementar e Divulgar a Abordagem RIB em Contextos de Cuidados de Saúde

Um documento publicado pelo Centers for Disease Control (2014) serve como guia para os prestadores e equipas de cuidados primários que estão a implementar a abordagem RIB na sua prática diária. Este guia (http://www.cdc.gov/ncbddd/fasd/documents/alcoholsbiimplementationguide.pdf) inclui uma ficha para orientar a tomada de decisão à medida que o planeamento é feito e sugestões de melhoria contínua são apresentadas. Dezassete outros anexos incluem informações factuais, instrumentos de rastreio e outros documentos de apoio ao processo de integração da abordagem RIB nos cuidados primários. Com apoio financeiro da AACN e do CDC, os enfermeiros líderes da Johns Hopkins University e da Universidade de Pittsburgh estão a desenvolver um programa de aprendizagem online para enfermeiros (enfermeiros generalistas, enfermeiros informaticistas, enfermeiros administradores e enfermeiros líderes). O principal objetivo deste projeto é aumentar o número de enfermeiros atualmente no ativo com conhecimentos e competências suficientes em RIB e capazes de promover a sua aplicação na prática. Este programa pretende alcançar os mais de 3,1 milhões de enfermeiros nos Estados Unidos e potenciais enfermeiros de todo o mundo.

Um Apelo Global aos Líderes de Enfermagem

Para que a PBE seja implementada com sucesso e sustentada, os enfermeiros e outros profissionais de saúde reconhecem que esta deve ser adotada por cada um dos prestadores de cuidados a nível individual, pelos líderes do sistema e do microssistema e pelos decisores políticos. Os enfermeiros podem e devem promover a adoção de abordagens baseadas em evidência a fim de reduzir os danos associados ao consumo de álcool ao nível federal, estadual e local. São necessários enfermeiros líderes para implementar, divulgar e sustentar mudanças nos cuidados prestados às populações ao longo do ciclo de vida e em todos os contextos de prestação de cuidados

 

Referências

Berwick, D.M. (2008). The science of improvement. Journal of the American Medical Association, 299(10), 1182-1184.         [ Links ]

Centers for Disease Control and Prevention. (2014). Planning and implementing screening and brief intervention for risky alcohol use: A step-by-step guide for primary care practices. Atlanta, GA: Center for Disease Control and Prevention, National Center on Birth Defects and Developmental Disabilities.         [ Links ]

US Preventive Services Task Force. (2004). Screening and behavioral counseling interventions in primary care to reduce alcohol misuse: Recommendation statement. Annals of Internal Medicine, 140(7), 554-556.         [ Links ]


Implementing and Dissemina­ ting Alcohol­Related Evidence­Based Practices: A Global Call for Nurse Champions

There is increased emphasis on Evidence-Based Practice (EBP) to improve care processes and patient outcomes. Yet, it can take years to implement and sustain evidence-based practices (EBPs) in health care (Berwick, 2008). Nurses, as the largest provider of healthcare, have key roles in the successful implementation and dissemination of EBP. This editorial describes efforts undertaken to implement and disseminate an EBP related to alcohol use. The individual and collective works of nurse leaders are presented to inspire nurses to be champions in addressing at-risk alcohol use, a problem that is among the top five preventable health problems globally.

Alcohol screening and brief intervention (aSBI) is an established EBP for delivery to adults (ages 18 years and above) in emergency treatment and primary care settings. The United States Preventative Task Force Services (USPTF) provides a B rating, indicating that there is a high certainty that the net benefit is moderate to substantial (USPTF, 2004). Despite the evidence for aSBI, widespread dissemination has not occurred. Three recommendations are provided for nurses to advance this health care agenda. Nurse champions are needed to lead efforts to (1) advance the knowledge and skills among the future nursing workforce, (2) advance the knowledge and skills among the current nursing workforce, and (3) implement and disseminate aSBI in healthcare settings to promote health and reduce the harm associated with alcohol use.

Advance the Knowledge and Skills Among the Future Nursing Workforce

Current nursing curricula contain little content related to substance use. Content that is offered tends to focus on identification and treatment of persons with substance use disorders. This gap is being addressed in the United States and supported by the Substance Abuse and Mental Health Services Administration (SAMHSA), Center for Substance Abuse Treatment. One current multisite project is the Southeast Consortium for Substance Abuse Training – Advanced Practice Registered Nurses (SECSAT-APRN). This project (http://www.sbirtonline.org) includes a consortium of eight schools of nursing in the United States: Mercer University, Emory University, Armstrong Atlantic State University, Georgia College and State University, University of North Georgia, South University, University of Alabama at Birmingham, and Johns Hopkins University. These schools are located in three states (Georgia, Alabama, and Maryland) and are among the top 25 APRN programs in the United States.

A primary goal of the SECSAT-APRN project is to equip APRN students, faculty and preceptors with the skills needed to provide evidence-based, culturally competent screening, brief intervention, brief treatment and referral to specialty treatment for patients who are at-risk because of substance use. A common curriculum was developed, comprised of 10 core modules and four additional modules with videos demonstrating nurse-delivered screening and brief interventions. Now entering the third and final year of funding, the implementation of the content has been individualized at the school level. Delivery modes (e.g., in-person, on-line, or a combination of the two) were determined by the specific school. Thus, various curricular models have been developed, highlighting the flexibility of the placement and delivery mode for the substance-related content.

Other strategies can be taken by nurse leaders to further the advancement of this agenda. One example is my leadership of the Consortium of Screening, Brief Intervention, and Referral to Treatment (SBIRT ) in Nursing, launched in 2014. This group began by bringing together nurse leaders who were providing SBIRT-related education to nursing students and nurses in healthcare settings. This group quickly snowballed in size and representation. Within the first months, the membership expanded from nurse leaders in the United States to nurse leaders across the globe. Collectively, we are undertaking efforts such as advocating for SBIRT to be included in every prelicensure and graduate nursing curricula. Such a collective brings the power of one voice to ensuring that the future nursing workforce will have the knowledge and skills to address the global burden of substance use.

Advance the Knowledge and Skills Among the Current Nursing Workforce

Given the curricular gap, the current nursing workforce is ill prepared to identify and intervene with individuals who may be at risk because of substance use. Various efforts are being undertaken to increase the knowledge and skills of the current workforce. The National Screening, Brief Intervention, and Referral to Treatment is a national focus center of the Addiction Technology Transfer Center, established by SAMHSA. The website (http://attcnetwork.org/national-focus-areas/?rc=sbirt) provides a rich resource of materials for nurses and other health care professionals including a library of webinars on SBIRT-related topics (http://my.ireta.org/webinarlibrary-mobile. Additionally, the American Association of Colleges of Nursing is disseminating best practice via their website (http://www.aacn.nche.edu/education-resources/curriculum-standards). The Emergency Nurses Association has been a leader in promoting SBIRT offering an alcohol screening toolkit that is accessible on their website at (https://www.ena.org/practice-research/Practice/Safety/Injury%20Prevention/SBIRT/Pages/SBIRTToolkit.aspx). Colorado has been supported by two 5-year grants from the Substance Abuse and Mental Health Services Administration for SBIRT implementation. SBIRT Colorado is using their evaluation, experience and lessons learned to establish SBIRT, as a standard of care in healthcare settings, providing a rich array of resources on their website at (http://improvinghealthcolorado.org/).

Workshops for nurses and other health care professionals are also being conducted by nurse champions across the globe. A recent example is a workshop conducted in March 2015 under the leadership of Tereza Baroso, RN, MsC, PhD, Professora Adjunta, Unidade de Investigação em Ciências da Saúde: Enfermagem, Escola Superior de Enfermagem de Coimbra. This 3-day workshop, Encontro Internactional de Peritos Intervenções Breves: Consumo de Álcool e Outras Substâncias Psicoativas was designed to enhance SBIRT-related knowledge and skills in general and related to special populations including women of childbearing age, women who are pregnant, and older adults.

Implement and Disseminate aSBI in Healthcare Settings

A document published by the Centers for Disease Control (2014) serves as a guide for primary care providers and teams who are moving aSBI into routine practice. This guide (http://www.cdc.gov/ncbddd/fasd/documents/alcoholsbiimplementationguide.pdf) includes a worksheet for guiding decision-making as the planning is undertaken and as continuous quality improvements are indicated. Seventeen additional appendices provide factual information, screening measures, and additional documents to support the process of integrating SBI into primary care practice. With funding support from the AACN and CDC, nurse leaders from Johns Hopkins and the University of Pittsburgh are creating an on-line learning program for nurses (i.e., nurse practitioners, nurse informaticists, nurse administrators, and Clinical Nurse Leaders). A primary goal of this project is to increase the number of nurses in the current workforce who have sufficient knowledge and competency in alcohol SBI and are able to champion its adoption within their practice setting. When launched, this program is intended to reach the over 1 million nurses in the United States and potentially nurses around the globe.

A Global Call for Nurse Champions

For EBP to be successfully adopted and sustained, nurses and other healthcare professionals recognize that it must be adopted by individual care providers, microsystem and system leaders, as well as policy makers. Nurses can and should be advocates at the federal, state, local levels to promote adoption of evidence-based approaches to reducing the harm associated with alcohol use. Nurse champions are needed to implement, disseminate, and sustain practice changes for persons across the lifespan and in all settings where care is provided.

 

References

Berwick, D.M. (2008). The science of improvement. Journal of the American Medical Association, 299(10), 1182-1184

Centers for Disease Control and Prevention. (2014). Planning and implementing screening and brief intervention for risky alcohol use: A step-by-step guide for primary care practices. Atlanta, GA: Center for Disease Control and Prevention, National Center on Birth Defects and Developmental Disabilities.

US Preventive Services Task Force. (2004). Screening and behavioral counseling interventions in primary care to reduce alcohol misuse: Recommendation statement. Annals of Internal Medicine, 140(7), 554-556.

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