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Revista de Enfermagem Referência

versão impressa ISSN 0874-0283

Rev. Enf. Ref. serIII n.2 Coimbra dez. 2010

 

Portuguese adaptation of the Child Health and Illness Profile, Child Edition (CHIP-CE)

 

Manuel Alves Rodrigues*; João Luís Alves Apóstolo**

* RN, PhD, Habilitation; Coordinating Professor - Coimbra Nursing School, Researcher in the Health Sciences Research Unit-Nursing. [mrodrigues@esenfc.pt]

** RN, PhD in Nursing Science; Adjunct Professor - Coimbra Nursing School, Researcher in the Health Sciences Research Unit-Nursing. [apostolo@esenfc.pt]

 

Abstract

Background: Valid and comprehensive instruments that allow us to obtain self-reports of children’s health and health-related behaviour are invaluable for understanding health and illness trajectories, for health resource planning and for evaluation of policy.

Aim: The aim of this study was to describe the process of adapting the Child Health and Illness Profile, Child Edition (CHIP-CE), a self-report health status instrument for children aged 6 to 11 years, to Portuguese (Riley et al., 2004).

Method: After consensual translation by experts, the CHIP-CE was administered to 255 pupils, mean age 9.93 years, and its internal consistency, construct validity and concurrent validity were evaluated.

Results: The CHIP-CE Portuguese version had good internal consistency. Cronbach’s alpha coefficient was 0.83 for Satisfaction, 0.79 for Comfort, 0.67 for Resilience, 0.71 for Risk avoidance, 0.77 for Achievement and 0.88 for the total scale. Factor analysis showed a five-factor structure: Satisfaction, Comfort, Resilience, Risk avoidance and Achievement. This was similar to the original version, explaining 40.83% of the total variance. All Satisfaction and Comfort items had factor loadings on their respective domains of at least 0.30, except for 7 items.

Conclusions: The properties of the CHIP-CE Portuguese version demonstrate its value for measuring children’s perceptions of their own health and well-being.

Keywords: child; child welfare; health profile.

 

Adaptação portuguesa do Child Health and Illness Profile, Child Edition (CHIP-CE)

Resumo

Enquadramento: Instrumentos válidos e abrangentes que permitam obter o auto-relato de saúde e de comportamentos relacionados com a saúde das crianças são de grande valor para compreender a saúde e as trajectórias de doença, para o planeamento de recursos e para a avaliação de políticas nesta área.

Objectivo: O objectivo deste estudo é descrever o processo de adaptação para o Português do Child Health and Illness Profile, Child Edition (CHIP-CE), instrumento de auto-relato do estado de saúde de crianças com idades compreendidas entre os 6 e os 11 anos de idade (Riley et al., 2004).

Método: Após tradução consensual por peritos, o CHIP-CE foi aplicado a estudantes (n = 255) com idade média de 9,93 anos. Foram medidas a coerência interna, validade de construto e validade.

Resultados: A versão Portuguesa do CHIP-CE revelou boa consistência interna. O alpha de Cronbach para a Satisfação foi de 0,83; 0,79 para Conforto; 0,67 para a Resiliência; 0,71 para Evitamento de Riscos; 0,77 para a Realização e 0,88 para a Escala Total. A análise factorial mostra uma estrutura de cinco factores: Satisfação, Conforto, Resiliência, Evitamento de Riscos e Realização, semelhante à versão original e explicando no total 40,83% da variância total. Todos os itens de satisfação e conforto tiveram carga factorial nos seus respectivos domínios de pelo menos 0,30, à excepção de 7 itens.

Conclusões: As propriedades da versão Portuguesa do CHIP-CE certificam a sua qualidade para medir a percepção das crianças acerca da sua própria saúde e bem-estar.

Palavras-chave: criança; bem-estar da criança; perfil de saúde.

 

Adaptación portuguesa del perfil de salud infantil (Child Health and Illness Profile, Child Edition, CHIP-CE)

Resumen

Encuadramiento: Instrumentos válidos y abarcadores que permitan obtener el autorelato de salud y de comportamientos relacionados con la salud de los niños son de gran valor para comprender la salud y las trayectorias de enfermedad, para el planeamiento de recursos y para la evaluación de políticas en esta área.

Objetivo: El objetivo de este estudio es describir el proceso de adaptación al portugués del Health and Illnes Profile, Child Edition, CHIP-CE, instrumento de autorelato del estado de salud de niños con edades comprendidas entre los 6 y los 11 años de edad (Riley et al., 2004).

Método: Posteriormente a la traducción consensual por expertos, o CHIP-CE fue aplicado a estudiantes (n = 255) con edad media de 9,93 años. Fueron medidas la coherencia interna, la validad de constructo y la validad.

Resultados: La versión portuguesa del CHIP-CE reveló buena consistencia interna. El alfa de Cronbach para la Satisfacción fue de 0,83; 0,79 para Comodidad; 0,67 para a Resiliencia; 0,71 para Evitar de Riesgos; 0,77 para la Realización y 0,88 para la Escala Total. El análisis factorial muestra una estructura de cinco factores: Satisfacción, Comodidad, Resiliencia, Evitar de Riesgos y Realización, semejante a la versión original y explicando en total 40,83% de la variancia total. Todos los ítems de satisfacción y comodidad tuvieron carga factorial en sus respectivos dominios de por lo menos 0,30, a excepción de 7 ítems.

Conclusiones: Las propiedades de la versión Portuguesa del CHIP-CE certifican su calidad para medir la percepción de los niños acerca de su propia salud y bienestar.

Palabras clave: niño; bienestar infantil; estado de salud.

 

Full text only available in PDF format.

Texto completo disponível apenas em PDF.

 

References

NELSON, E. C. [et al.] (1987) - Assessment of function in routine clinical practice: description of the coop chart method and preliminary findings. Journal of Chronic Diseases. Vol. 40, Suppl. 1, p. 55S-63S.

NELSON, E. C. [et al.] (1990) - The functional status of patients: how can it be measured in physician’s offices? Medical Care. Vol. 28, nº 12, p. 1111-1126.

REBOK, G. [et al.] (2001) – Elementary school aged children’s reports of their health: a cognitive interviewing study. Quality of Life Research. Vol. 10, nº 1, p. 59-70.

RILEY, A. [et al.] (2004) - The child report form of the chip-child edition: reliability and validity. Medical Care. Vol. 42, nº 3, p. 221-231.

RODRIGUES, M. ; HAWARYLAK, M. (2007) - O método eduterapêutico aplicado à educação para a saúde de crianças em contexto escolar. Referência. Série 2, nº 5, p. 69-76.        [ Links ]

RODRIGUES, M. ; ORTIZ, C. (2004) - Percepções de saúde e educação para a saúde de crianças com recurso ao método “desenho/escrita”. Actas do 5º Congresso de Psicologia da Saúde. Lisboa : Sociedade Portuguesa de Psicologia da Saúde. Resumo, p. 122.

 

Acknowledgments

This research was supported by the Nursing School of Coimbra‘s Health Sciences Research Unit: Nursing and by the Fundação para a Ciência e a Tecnologia.

 

Recebido para publicação em: 27.07.10

Aceite para publicação em: 17.11.10

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