SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 issue2In quest of signs of inclusive education: the support teacher's practicesHIV/AIDS Prevention Program for university students: a pilot study author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista Portuguesa de Educação

Print version ISSN 0871-9187

Rev. Port. de Educação vol.20 no.2 Braga  2007

 

Redes na educação: questões políticas e conceptuais

Jorge Ávila de Lima*

 

Resumo

Hoje, os educadores, os líderes das organizações educativas e os responsáveis políticos vêem-se confrontados com a necessidade de desenvolverem a sua acção num contexto marcado crescentemente pela ausência de uma única entidade reguladora central e pela dimensão colectiva e interorganizacional da sua actividade. No presente artigo, sistematizam-se as razões da falência do governo centralizado da educação, apontam-se as alternativas desenvolvidas para lhe fazer face (especialmente a Nova Gestão Pública) e analisa-se o modelo da organização em rede enquanto proposta para assegurar a governação dos assuntos educativos de uma forma mais eficaz. No artigo, propõe-se uma tipologia de redes assente em três vectores (génese, composição e estrutura) que visa permitir e sustentar uma crítica das visões normativas actualmente existentes sobre estas entidades na educação.

Palavras-chave: Redes educativas; Análise de redes sociais; Governação/regulação da educação; Nova gestão pública

 

Networks in education: political and conceptual issues

Abstract

Today, educational practitioners, school leaders and policymakers confront themselves with the need to develop their action in a context increasingly framed by the absence of a single central regulating entity, and by the collective and interorganisational dimension of their activity. This article lists the reasons behind the failure of the centralised government of education, points to the alternatives that were developed to face its demise (especially, the New Public Management framework) and analyses the network organisation as a model proposed to ensure the more effective governance of educational matters. The article proposes a typology of networks based on three vectors (genesis, composition, and structure) that aims to enable and nourish a critique of normative views currently held about these entities in education.

Keywords: Networks in education; Social network analysis; Educational governance/regulation; New public management

 

Réseauxs en éducacion: quetions politiques et conceptuelles

Résumé

Aujourd’hui, les éducateurs, les chefs d’établissement et les gouvernants sont confrontés avec le besoin de développer leur action dans un contexte de plus en plus marqué par l’absence d’une seule entité centrale de régulation et par la dimension collective et interorganisationelle de leur activité. Cet article systématise les raisons qui expliquent la faillite du gouvernement centralisé de l’éducation, remarque les alternatives produites pou lui faire face (en particulier, le Nouveau Management Publique) et analyse le modèle de l’organisation en réseau comme propos pour assurer la gouvernance des affaires éducatives de façon plus efficace. Dans l’article, on propose une 180 Jorge Ávila de Lima typologie des réseaux fondée en trois vecteurs (genèse, composition et structure) qui vise permettre et nourrir une critique des visions normatives actuellement existantes sur cettes entités dans l‘éducation.

Mots-clé: Réseaux éducatives; Analyse des réseaux sociales; Gouvernance/régulation de l’éducation; Nouveau management publique

 

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

 

Referências

AFONSO, Natércio (2003). A regulação da educação na Europa: do Estado Educador ao controlo social da Escola Pública. In J. Barroso (Org.), A Escola Pública: Regulação, Desregulação, Privatização. Porto: ASA, pp. 49-78.        [ Links ]

AGRANOFF, Robert & MCGUIRE, Michael (2003). Collaborative Public Management: New Strategies for Local Governments. Washington, DC: Georgetown University Press.

ANTUNES, Fátima (2004). Políticas Educativas Nacionais e Globalização: Novas Instituições e Processos Educativos - o Subsistema de Escolas Profissionais em Portugal (1987-1998). Braga: Instituto de Educação e Psicologia da Universidade do Minho.

AUCOIN, Peter (1990). Administrative reform in public management: paradigms, principles, paradoxes and pendulums. Governance, Vol. 3, nº 2, pp. 115-137.

BARDOUILLE, Nand C. (2000). The transformation of governance paradigms and modalities: insights into the marketisation of the public service in response to globalization. The Round Table, nº 353, pp. 81-106.

BARROSO, João (Org.) (2003a). A Escola Pública: Regulação, Desregulação, Privatização. Porto: ASA.

BARROSO, João (2003b). Regulação e desregulação nas políticas educativas: tendências emergentes em estudos de educação comparada. In J. Barroso (Org.), A Escola Pública: Regulação, Desregulação, Privatização. Porto: ASA, pp. 19-48.

BARROSO, João et al. (2002). Systèmes Éducatifs, Modes de Régulation et d'Évaluation Scolaire et Politiques de Lutte Contre les Inégalités en Angleterre, Belgique, France, Hongrie et le Portugal: Synthèse des Études de Cas Nationales. Lisboa: Centro de Estudos da Escola, FPCE da Universidade de Lisboa [Disponível em http://www.fpce.ul.pt/centros/ceescola].

BOGASON, Peter & MUSSO, Juliet A. (2006). The democratic prospects of network governance. American Review of Public Administration, Vol. 36, nº 1, pp. 3-18.

CHRISTENSEN, Tom & LAEGREID, Per (2001). New Public Management: the effects of contratualism and devolution on political control. Public Management Review, Vol. 3, nº 1, pp. 73-94.

DUNLEAVY, Patrick & HOOD, Christopher (1994). From old public administration to new public management. Public Money & Management, July-September, pp. 9-16.

FERNANDES, António Sousa (2005). Descentralização, desconcentração e autonomia dos sistemas educativos: uma panorâmica europeia. In J. Formosinho; A. S. Fernandes; J. Machado & F. I. Ferreira, Administração da Educação: Lógicas Burocráticas e Lógicas de Mediação. Porto: Asa, pp. 53-89.

FERREIRA, Fernando Ilídio (2005). Metáforas organizacionais: o centro e a rede. In J. Formosinho; A. S. Fernandes; J. Machado & F. I. Ferreira, Administração da Educação: Lógicas Burocráticas e Lógicas de Mediação. Porto: Asa, pp. 165-191.

FORMOSINHO, João (2005). Centralização e descentralização na administração da escola de interesse público. In J. Formosinho; A. S. Fernandes; J. Machado & F. I. Ferreira, Administração da Educação: Lógicas Burocráticas e Lógicas de Mediação. Porto: Asa, pp. 13-52.

FORMOSINHO, João; FERNANDES, António Sousa; MACHADO, Joaquim & FERREIRA, Fernando Ilídio (2005). Administração da Educação: Lógicas Burocráticas e Lógicas de Mediação. Porto: Asa.

GOLDSMITH, Stephen & EGGERS, William D. (2004). Governing by Network: the New Shape of the Public Sector. Washington, D.C.: Brookings Institution Press.

HOOD, Christopher (1991). A public management for all seasons? Public Administration, Vol. 69, nº 1, pp. 3-19.

KICKERT, Walter J. M.; KLIJN, Erik-Hans & KOPPENJAN, Joop F. M. (1997). Managing Complex Networks. London: Sage.

KRACKHARDT, David (1994). Constraints on the interactive organization as an ideal type. In C. Heckscher & A. Donellan (Orgs.), The Post-bureaucratic Organization. Beverly-Hills, CA: Sage, pp. 211-222.

LIMA, Jorge Ávila (2002). As Culturas Colaborativas nas Escolas: Estruturas, Processos e Conteúdos. Porto: Porto Editora.

LIMA, Jorge Ávila (2006a). Department Networks and Teacher Development: Implications for Leadership Roles in Schools. Comunicação apresentada na Sunbelt Conference, Vancouver, Canadá, 25-30 de Abril.

LIMA, Jorge Ávila (2006b). Intra and Interorganisational Networks in Education: a Research Agenda. Comunicação apresentada na ECER 2006 Conference, Genebra, 13-15 de Setembro.

LIMA, Licínio & AFONSO, Almerindo (2002). Reformas da Educação Pública: Democracia, Modernização, Neoliberalismo. Porto: Edições Afrontamento.

NOHRIA, Nitin (1992). Is a network perspective a useful way of studying organisations? In N. Nohria & R. G. Eccles (Orgs.), Networks and Organisations: Structures, Form, and Action. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press, pp. 1-22.

NOORDHOEK, Peter & SANER, Raymond (2005). Beyond New Public Management: answering the claims of both politics and society. Public Organization Review, Vol. 5, nº 1, pp. 25-53.

O'TOOLE, Lawrence J. Jr. (1997). Treating networks seriously: practical and research-based agendas in public administration. Public Administration Review, Vol. 57, nº 1, pp. 45-52.

POLLIT, Christopher (2000). Is the emperor in his underwear? An analysis of the impacts of public management reform. Public Management, Vol. 2, nº 2, pp. 181-199.

POWELL, Walter W. (1990). Neither market nor hierarchy: network forms of organization. Research in Organizational Behavior, nº 12, pp. 295-336.

RHODES, R. A. W. (1996). The new governance: governing without government. Political Studies, Vol. XVIV, pp. 652-667.

SCOTT, John (1991). Social Network Analysis: a Handbook. London: Sage.

SKELCHER, Chris (2005). Jurisdictional integrity, polycentrism, and the design of democratic governance. Governance, Vol. 18, nº 1, pp. 89-110.

SORENSEN, Eva & TORFING, Jacob (2005). The democratic anchorage of governance networks. Scandinavian Political Studies, Vol. 28, nº 3, pp. 195-218.

THOMPSON, Graham F. (2003). Between Hierarchies & Markets: the Logic and Limits of Network Forms of Organization. Oxford: Oxford University Press.

TORRES, Lourdes (2004). Trajectories in public administration reforms in European Continental countries. Australian Journal of Public Administration, Vol. 63, nº 3, pp. 99-112.

WASSERMAN, Stanley & FAUST, Katherine (1994). Social Network Analysis: Methods and Applications. Cambridge: Cambridge University Press.

 

*Universidade dos Açores, Portugal

Toda a correspondência relativa a este artigo deve ser enviada para: Jorge Ávila de Lima, Rua Mãe de Deus, 9601-801 Ponta Delgada, Açores, Portugal. E-mail: jlima@notes.uac.pt

 

 

Recebido em Outubro, 2006

Aceite para publicação em Maio, 2007