SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.26 issue1O escalão etário e o tempo de prática da modalidade como determinantes das atribuições causais no desporto: Um estudo efectuado no futebol author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Análise Psicológica

Print version ISSN 0870-8231

Aná. Psicológica vol.26 no.1 Lisboa Jan. 2008

 

Ética e qualidade na formação contínua de psicólogos

 

José A. Carvalho Teixeira (*)

 

RESUMO

Procura-se contribuir para a reflexão sobre a necessidade de criar em Portugal um sistema nacional de acreditação da formação contínua de psicólogos, que garanta a qualidade da formação e a sua regulação por princípios éticos.

Palavras-chave: Qualidade da formação profissional, princípios éticos, psicólogos.

 

ABSTRACT

The author recognizes the responsibility of psychologists to continue their educational and professional development. This paper is a contribution to establish standards and criteria in Portugal for those organizations wishing to offer continuing education for psychologists and to maintain the highest level of quality and ethical principles.

Key words: Continuing education quality, ethical principles, psychologists.

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS

APA (2005). Standards and criteria for approval of sponsors of continuing education for psychologists. American Psychological Association: SAS, Continuing Education Sponsor Approval System

BPS (2007). Continuing professional development. The Division of Health Psychology. British Psychological Society, http://www.health-psychology.org.uk

Buckley, R., & Caple, J. (2000). The Theory and Practice of Training (4th ed.). London: Kogan Page.         [ Links ]

Carvalho Teixeira, J. A. (2006). Formação profissional contínua: Experiência do ISPA. In Victor Cláudio et al. (Eds.), Actas do II Colóquio Europeu de Psicologia e Ética (pp. 209-218). Lisboa: ISPA.

DFP (2005). Sistema de avaliação da qualidade. Lisboa: Departamento de Formação Permanente, ISPA.

Prilleltensky, I., & Nelson, G. (2002). Guidelines for critical psychology training. In Isaac Prilleltensky, & Geoff Nelson (Eds.), Doing Psychology Critically: Making a Difference in Diverse Settings. New York: MacMillan/Palgrave.

SCP (2007). Éducation permanente. Societé Canadienne de Psychologie, htpp://www.cpa.ca/educationpermanente

 

(*) Director do Departamento de Formação Permanente do Instituto Superior de Psicologia Aplicada, Lisboa. E-mail: dfp@ispa.pt

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License