SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.25 issue4Promover a mudança em personalidades anti-sociais: Punir, tratar e controlarProfiling: Uma técnica auxiliar de investigação criminal author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Análise Psicológica

Print version ISSN 0870-8231

Aná. Psicológica vol.25 no.4 Lisboa Oct. 2007

 

Propostas estratégicas da Psicologia Positiva para a prevenção e regulação do stress

 

Luís Miguel Neto (*)

Helena Águeda Marujo (**)

 

 

RESUMO

Aqui se efectua uma análise da relação entre alguns dos conceitos presentes nas literaturas sobre regulação de stress e Psicologia Positiva, nomeadamente, optimismo, bem-estar subjectivo, experiência óptima (flow) e esperança. Nesta literatura são também discriminados e perspectivados alguns conceitos relativos a uma segunda geração de investigadores localizados naquele referido domínio das publicações científicas da Psicologia, particularmente os conceitos de pessimismo defensivo e falsa esperança.

Apresentam-se, por fim, três estudos de caso ilustrativos da problemática subjacente à articulação das duas literaturas acima mencionadas: a) O primeiro, de carácter histórico, referido às práticas de reforço intrínseco no estilo de vida dos jesuítas, articulando-as com o conceito de flow, seguindo a proposta de Isabella Cskizentmihalyi (1988); b) O segundo, mais caracteristicamente sócio-cultural, relativo aos gangs de motociclistas japoneses (Bosozoku), seguindo com Sato (1988) a descrição da experiência óptima associada ao culto; c) O terceiro, referido ao contexto nacional, sobre o uso das práticas apreciativas e conscientizadoras na formação de professores, propostas por Neto, Marujo e Perloiro (1999).

O intuito das opções patentes nesta reflexão é o de deixar em aberto novos campos para investigação e intervenção futuras na regulação e prevenção do stress, bem como exemplos práticos, já concretizados, da sua aplicabilidade e pertinência social.

Palavras-chave: Optimismo, stress, experiência óptima (flow), educação do optimismo.

 

ABSTRACT

This article presents an analysis of the relation between some concepts found in the literatures on stress management and of Positive Psychology, namely well-being, flow and hope. In this literature we analyse and put in perspective some concepts related to a second generation of researchers, elements of the some area of scientific research in Psychology, in particular the concepts of defensive pessimism and false hope.

The authors end up presenting three case studies that are emblematic of the challenges underlying the articulation of the two mentioned literatures: a) The first one, under an historic frame, referred to the practices of intrinsic motivation in the Jesuit life style is articulated with the concept of flow, according to the proposal of Isabella Cskizentmihalyi (1988); b) The second one, of a more socio cultural nature, is related to the Japanese motorcycle gangs (Bosozoku), following the work of Sato (1998), the description of the optimal experience related to their cult; c) The third one, referred to the Portuguese national context, about the use of appreciative and self-awareness practices in the training of teachers, put forward by Neto, Marujo and Perloiro (1999).

The aim of the options presented in this reflexion is to leave open new fields for research and future interventions in stress management and stress prevention, as well as presenting practical examples, already tried, of its applicability and social relevance.

Key words: Optimism, stress, flow, educating for optimism.

 

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS

Averill, J. (2002). Emotional creativity: toward “spiritualizing the passions”. In C. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp. 172-187). Oxford: Oxford University Press.

Baltes, P. B., Gluck, & Kunzmann, U. (2002). Wisdom: Its structure and function in regulating successful life span development. In C. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp. 327-349). Oxford: Oxford University Press.

Carver, C., & Scheier, M. (2002). Optimism. In C. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp. 231-243). Oxford: Oxford University Press.

Cassell, E. J. (2002). Compassion. In C. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp. 434-458). Oxford: Oxford University Press.

Cooperrider, D. L., & Whitney, D. (1999). Appreciative Inquiry: A positive revolution in change. In P. Holman & T. Devane (Eds.), The change handbook: Group methods for shaping the future. San Francisco, CA: Berrett-Koehler Publishers, Inc.

Csikszentmihalyi, I. (1988). Flow in a historical context: the case of the Jesuits. In M. Csikszentmihalyi, & I. Csikszentmihalyi (Eds.), Optimal experience: Psychological studies of flow in consciousness (pp. 222-248). Cambridge: Cambridge University Press.

Csikszentmihalyi, I. (1997). Finding Flow: The Psychology of Engagement with Everyday Life. New York: Basic Books.

Csikszentmihalyi, M., & Csikszentmihalyi, I. (1988). Optimal experience: Psychological studies of flow in consciousness. Cambridge: Cambridge University Press.

Csikszentmihalyi, I., & Larson, R. (1984). Being adolescent: Conflict and growth in the teenage years. New York: Basic Books.

Csikszentmihalyi, I., & Schneider, B. (2000). Becoming adult: How teenagers prepare for the world of work. New York: Basic Books.

Diener, E., Lucas, R. E., & Oishi, S. (2002). Subjective well-being: The science of happiness and life satisfaction. In C. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp. 63-73). Oxford: Oxford University Press.

Emmons, R. A., & Shelton, C. M. (2002). Gratitude and the science of Positive Psychology. In C. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp. 459-471). Oxford: Oxford University Press.

Gergen, K. J. (2001). Psychological science in a postmodern context. American Psychologist, 56, 803-813.

Harter, S. (2002). Authenticity. In C. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp. 382-394). Oxford: Oxford University Press.

Hewitt, J. P. (2002). The social construction of self-esteem. In C. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp. 135-147). Oxford: Oxford University Press.

Larrauri, B. G. (2006). Programa para mejorar el sentido del humor. Porque la vida con buen humor merece la pena! Madrid: Ediciones Pirámide.

Mahoney, M. J. (2002). Constructivism and Positive Psychology. In C. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp. 745-750). Oxford: Oxford University Press.

Marques Pinto, A., Lima, M. L., & Lopes da Silva, A. (2003). Stress Profissional em Professores Portugueses: Incidência, Preditores e Reacção de Burnout. Psychologica, 33, 181-194.

Marujo, H., & Neto, L. M. (2001). Psicologia positiva nas escolas: metodologias apreciativas na construção da disciplina. In Actas do XI Colóquio AFIRSE: “Violência e Indisciplina na escola”. Lisboa.

Marujo, H., & Neto, L. M. (2003). Inteligência emocional, optimismo e psicologia positiva na formação de professores, pais e educadores: perde alguma coisa se experimentar os óculos cor-de-rosa? Revista do Sindicato de Professores da Zona Centro, Conversas Educativas I, 58-73.

Marujo, H., & Neto, L. M. (2004). Optimismo e esperança na educação: fontes inspiradoras para uma escola criativa. Lisboa: Editorial Presença.

Marujo, H., & Neto, L. M. (submetido para publicação). The cultural arquitecture of depression in Portugal: Embodying the social construction of psychopathology. Submetido para publicação na Revista Culture and Psychology.

Mccullough, M. E., & Witvliet, C. V. (2002). The psychology of forgiveness. In C. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp. 89-105). Oxford: Oxford University Press.

Nakamura, J., & Csikszentmihalyi, M. (2002). The concept of flow. In C. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp. 89-105). Oxford: Oxford University Press.

Neto, L., Marujo, H., & Perloiro, M. F. (1999). Educar para o optimismo: guia para educadores e pais. Lisboa: Editorial Presença.

Peterson, C., & Steen, T. (2002). Optimistic Explanatory Style. In C. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp. 244-256). Oxford: Oxford University Press.

Rabinowitz, S. L. (2004). Organizational stress management: A case for positive Psychology-Based Psycho-educational Interventions. Retirado da Internet em 6/12/2005 em http://appreciativeinquiry.case.edu/research/bibCompletedDissertationsDetail.cfm?coid= 702

Salovey, P., Mayer, J., & Caruso, D. (2002). The positive psychology of emotional intelligence. In C. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp. 159-171). Oxford: Oxford University Press.

Sato, I. (1988). Bosozoku: flow in Japanese motorcycle gangs. In M. Csikszentmihalyi & I. Csikszentmihalyi (Eds.), Optimal experience: Psychological studies of flow in consciousness (pp. 92-117). Cambridge: Cambridge University Press.

Seligman, M. P. (1991). Learned optimism: how to change your mind and your life. New York: A. A. Knopf.

Seligman, M. P. (2002). Positive Psychology, Positive Prevention and Positive Therapy. In C. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp. 3-9). Oxford: Oxford University Press.

Seligman, M. P., & M. Csikszentmihalyi (2000). Positive Psychology: An introduction. American Psychologist, 55 (1), 5-14.

Simonton, D. K. (2002). Creativity. In C. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp. 189-201). Oxford: Oxford University Press.

Snyder, C., & Lopez, S. (Eds.) (2002). Handbook of Positive Psychology. Oxford: Oxford University Press.

Snyder, C. R., Rand, K., King, E., Feldman, D., & Taylor, J. (2002). “False” hope. Journal of Clinical Psychology, 58, 1003-1022.

Snyder, C., Rand, K. L., & Sigmon, D. R. (2002). Hope theory: A member of the Positive Psychology Family. In C. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp. 257-276). Oxford: Oxford University Press.

Tangney, J. P. (2002). Humility. In C. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp. 411-421). Oxford: Oxford University Press.

Taylor, S. E. (1989). Positive illusions: creative self-deception and the healthy mind. New York: Basic Books.

 

(*) Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa, Portugal. Universidade Aberta, Lisboa. E-mail: neto@fpce.ul.pt

(**) Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa, Portugal. E-mail: lenaamarujo@yahoo.com

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License