SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 número4Variables psicológicas, categorías deportivas y lesiones en futbolistas jóvenes: Un estudio correlacional índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Análise Psicológica

versão impressa ISSN 0870-8231

Aná. Psicológica v.23 n.4 Lisboa out. 2005

 

Escala de Integração Social no Ensino Superior (EISES): Metodologia de construção e validação (*)

 

 

ANTÓNIO M. DINIZ (**)

LEANDRO S. ALMEIDA (***)

 

 

RESUMO

Neste artigo apresentamos o processo de construção e de validação da Escala de Integração Social no Ensino Superior (EISES). Este processo conduziu ao teste de duas estruturas factoriais hipotéticas (bi e tridimensional; ambas hierárquicas) (LISREL8-SIMPLIS). Recorremos a estudantes universitários do 1.º ano da Universidade do Minho (amostragem de conveniência). Os dois estudos conduzidos, exploratório (N=142) e confirmatório (N=447), revelaram as dificuldades em operacionalizar duas dimensões de cariz mais estritamente institucional. As preocupações iniciais dos estudantes reportaram-se, principalmente, ao bem-estar pessoal e ao estabelecimento de novas relações, dimensões da satisfação consigo e com os outros (estrutura factorial bidimensional hierárquica). Estas dimensões e o equilíbrio emocional (estrutura factorial tridimensional hierárquica) representam as áreas problemáticas da integração social dos estudantes. Por último, discutimos a validade da EISES e a sua utilização na investigação e no aconselhamento junto dos estudantes.

Palavras-chave: Ensino Superior, estudantes do 1.º ano, escala de integração social, validação factorial.

 

 

ABSTRACT

This article presents the construction and validation process of the Escala de Integração Social no Ensino Superior (EISES) [College Social Integration Scale (CSIS)]. That process ends with the test of two hypothetical factorial structures (bi and tridimensional; both hierarchic) (LISREL8-SIMPLIS). The participants were first-year students of the University of Minho (convenience sampling). Two studies were made, one exploratory (N= 142) and the other confirmatory (N=447). They showed the difficulties of defining two scale dimensions more strictly related with the institutional context. In their initial phase of academic involvement, student’s concerns are mainly related to personal well-being and to interpersonal relationships, dimensions of the personal and peer satisfaction (hierarchic bidimensional factorial structure). These dimensions and the emotional equilibrium (hierarchic tridimensional factorial structure) reflect the problematic domains of students’ social integration. Finally, we discuss the scale’s validity and its utilization in research and counseling with students.

Key words: Higher Education, first-year students, social integration scale, factorial validity.

 

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

 

REFERÊNCIAS

Astin, A. W. (1997). What matters in college? Four critical years revisited (1st paperback ed.). San Francisco: Jossey-Bass.         [ Links ]

Bean, J. P. (1985). Interaction effects based on class level in a exploratory model of college student dropout syndrome. American Educational Research Journal, 22 (1), 35-64.         [ Links ]

Bell, E., McDevitt, C., Rott, G., & Valerio, P. (1994) (Eds.). Psychological counselling in Higher Education: A European overview. Napoli: La Città del Sole.         [ Links ]

Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indices in structural models. Psychological Bulletin, 107, 238-246.         [ Links ]

Broonen, J. P., Pireaux, J. P., & Walgraffe, R. (1994). Belgium. In E. Bell, C. McDevitt, G. Rott, & P. Valerio (Eds.), Psychological counselling in Higher Education: A European overview (pp. 31-37). Napoli: La Città del Sole.         [ Links ]

Brower, A. M. (1992). The “second half” of student integration: The effects of life task predominance on student persistence. Journal of Higher Education, 63 (4), 441-462.

Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen, & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136-162). London: SAGE.         [ Links ]

Byrne, B. M. (1998). Structural equation modeling with LISREL, PRELIS and SIMPLIS: Basic concepts, applications, and programming. Mahwan, NJ: Erlbaum.         [ Links ]

Chickering, A. W., & Reisser, L. (1993). Education and identity (2nd ed.). San Francisco: Jossey-Bass.         [ Links ]

Clark, L. A., & Watson, D. (1995). Constructing validity: Basic issues in objective scale development. Psychological Assessment, 7 (3), 309-319.         [ Links ]

Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of Applied Psychology, 78 (1), 98-104.         [ Links ]

Diniz, A. M. (2001). Crenças, escolha de carreira e integração universitária. Dissertação de doutoramento não publicada, Universidade do Minho, Braga.         [ Links ]

Diniz, A. M. (2003). Modelização de equações estruturais: Um instrumento de inferência causal, parcimónia e generalização. In M. E. Marques (Org.), Predictabilidade: Questionamentos e aplicações. Simposium conduzido no 1.º Congresso Brasileiro de Avaliação Psicológica e IX Conferência Internacional de Avaliação Psicológica: Formas e Contextos, Campinas, SP, Brasil.         [ Links ]

Diniz, A. M. (2005). A Universidade e os seus estudantes: Um enfoque psicológico. Lisboa: ISPA.         [ Links ]

Diniz, A. M., & Almeida, L. S. (1997). Construção de uma escala de qualidade da integração no Ensino Superior (EQIES). Psicologia: Teoria, Investigação e Prática, 2 (1), 85-96.         [ Links ]

Diniz, A. M., & Almeida, L. S. (2003). Bem-estar subjectivo: Modelo de avaliação em estudantes do Ensino Superior. In A. B. Lozano (Org.), Avaliação psicológica para apoio à intervenção com os estudantes no Ensino Superior. Simposium conduzido no 1.º Congresso Brasileiro de Avaliação Psicológica e da IX Conferência Internacional de Avaliação Psicológica: Formas e Contextos, Campinas, SP, Brasil.         [ Links ]

Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: Norton.         [ Links ]

Fornell, C. (1982). A second generation of multivariate analysis. In C. Fornell (Ed.), A second generation of multivariate analysis: Vol. 1. Methods (pp. 1-21). New York: Praeger.         [ Links ]

Forster, M. R. (2002). Predictive accuracy as an achievable goal of science. Philosophy of Science, 69, 124-134.         [ Links ]

Forster, M. R. (1997). Causation, prediction, and accommodation. Retrieved October 22, 2002, from mforster@facstaff.wisc.edu         [ Links ]

Forster, M, & Sober, E. (1994). How to tell when simpler, more unified, or less ad hoc theories will provide more accurate predictions. British Journal for the Philosophy of Science, 45, 1-35.         [ Links ]

Haynes, S. N., Richard, D. C. S., & Kubany, E. S. (1995). Content validity in psychological assessment: A functional approach to concepts and methods. Psychological Assessment, 7 (3), 238-247.         [ Links ]

Hu, L.-T., & Bentler, P. M. (1998). Fit indices in covariance structure modeling: Sensitivity to under-parametrized model misspecification. Psychological Methods, 3 (4), 424-453.         [ Links ]

Jackson, J. E. (1991). A user’s guide to principal components. New York: Wiley.

Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993a). PRELIS2: User´s reference guide. Chicago: Scientific Software.         [ Links ]

Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993b). LISREL8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Chicago: Scientific Software.         [ Links ]

Kachigan, S. K. (1991). Multidimensional statistical analysis: A conceptual introduction (2nd ed.). New York: Radius Press.         [ Links ]

Kenny, M. E. (1987a). The extent and function of parental attachment among first-year college students. Journal of Youth and Adolescence, 16 (1), 17-29.         [ Links ]

Kenny, M. E. (1987b). Family ties and leaving home for college: Recent findings and implications. Journal of College Student Personnel, 28 (5), 438-442.         [ Links ]

Kenny, M. E. (1990). College senior’s perceptions of parental attachments: The value and stability of family ties. Journal of College Student Development, 31 (1), 39-46.

Kenny, M., & Donaldson, G. (1991). Contributions of parental attachment and family structure to the social and psychological functioning of first-year college students. Journal of Counseling Psychology, 38 (4), 479-486. Retrieved January 15, 2005, from EBSCOHost Academic Search Elite database.         [ Links ]

Levinson, D. (1978). The seasons of a man’s life. New York: Knopf.

Levinson, D. (1986). A conception of adult development. American Psychologist, 41 (1), 3-13.         [ Links ]

Levitz, R., & Noel, L. (1989). Connecting students to institutions: Keys to retention and sucess. In M. L. Upcraft, J. N. Gardner, & Associates (Eds.), The freshman year experience: Helping students survive and succeed in college (pp. 65-81). San Francisco: Jossey-Bass.         [ Links ]

Loehlin, J. C. (1992). Latent variable models: An introduction to factor, path, and structural analysis (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.         [ Links ]

MacCallum, R. C., Roznowski, M., & Necowitz, L. B. (1992). Model modification in covariance structure analysis: The problem of capitalization on chance. Psychological Bulletin, 111, 490-504.         [ Links ]

Mulaik, S. A. (1972). The foundations of factor analysis. New York: McGraw-Hill.         [ Links ]

Myers, E. (1981). A comparative analysis of persisters, permanent dropouts, dropouts who transfer and stop-outs at St. Cloud State University. Dissertation Abstracts International, 42, 105A.         [ Links ]

Pascarella, E. T. (1991). The impact of college on students: The nature of the evidence. Review of Higher Education, 14 (4), 453-466.         [ Links ]

Pascarella, E. T., & Terenzini, P. T. (1991). How college affects students: Findings and insights from twenty years of research. San Francisco: Jossey-Bass.         [ Links ]

Paul, E. L., Poole, A., & Jakubowyc, N. (1998). Intimacy development and romantic status: Implications for adjustment to the college transition. Journal of College Student Development, 39 (1), 75-86.         [ Links ]

Pinto, S. (2005). Abandono e rendimento académico em estudantes do primeiro ano da Universidade do Algarve. Dissertação de mestrado, ISPA, Lisboa.         [ Links ]

Prendersgast, M. L. (1994). Substance use and abuse among college students: A review of recent literature. Journal of American College Health, 43 (3), 99-113.         [ Links ]

Rytke, J., Bauer, M., & Fredtoft, T. (1994). Denmark. In E. Bell, C. McDevitt, G. Rott, & P. Valerio (Eds.), Psychological counselling in Higher Education: A European overview (pp. 67-79). Napoli: La Città del Sole.         [ Links ]

Sands, T., Archer, Jr., J., & Puleo, S. (1998). Prevention of health-risk behaviors in college students: Evaluating seven variables. Journal of College Student Development, 39 (4), 331-342.         [ Links ]

Santos, L., & Almeida, L. S. (2000). Vivências e rendimentos académicos: Estudo com alunos universitários do 1.º ano. In A. P. Soares, A. Osório, J. V. Capela, L. S. Almeida, R. M. Vasconcelos, & S. M. Caires (Orgs.), Transição para o Ensino Superior (pp. 99-110). Braga: Universidade do Minho, Conselho Académico.         [ Links ]

Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (1996). A beginner’s guide to structural equation modeling. Mahwah, NJ: Erlbaum.

Solano, A. C., & Lopéz, M. del P. S. (2000). Objectivos de vida y satisfacción autopercebida en estudiantes universitarios. Psicothema, 12 (1), 87-92.         [ Links ]

Soares, A., Guisande, M. A., Diniz, A. M., & Almeida, L. (no prelo). Transición a la Enseñanza Superior: Contrucción y validación de um modelo multidimensional de ajuste de los jóvenes al contexto universitario. Psicothema.         [ Links ]

Steiger, J. H. (1990). Structural model evaluation and modification: An interval estimation approach. Multivariate Behavioral Research, 25 (2), 173-180.         [ Links ]

Terenzini, P. T., Pascarella, E. T., & Blimling, G. S. (1996). Students’ out-of-class experiences and their influence on learning and cognitive development: A literature review. Journal of College Student Development, 37 (2), 149-162.

Tinto, V. (1993). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition (2nd ed.). Chicago: University of Chicago Press.         [ Links ]

Van Vracem, J., & De Ketele, J.-M. (1983). Facteurs de réussite et d’échec dans les premières candidatures à l’Université de Louvain. Pédagogiques: Revue de Pédagogie de l’Enseignement Supérieur, 3 (2), 106-117.

 

 

(*) Agradecemos os comentários feitos por João Maroco a uma primeira versão deste texto.

(**) Instituto Superior de Psicologia Aplicada, Lisboa. E-mail: antonio.diniz@ispa.pt

(***) Universidade do Minho, Braga. E-mail: leandro@iep.uminho.pt

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons