22 2 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Análise Psicológica

 ISSN 0870-8231

     

 

Relações terapêuticas: Um estudo exploratório sobre Equitação Psico-Educacional (EPE) e autismo (*)

 

LEOPOLDO GONÇALVES LEITÃO (**)

 

 

RESUMO

Este estudo exploratório, ao considerar a Equitação Terapêutica como uma área de intervenção tridimensional, pretendeu enfatizar alguns dos aspectos relacionais implícitos e averiguar se, após a aplicação da Equitação Psico-Educacional - EPE (uma sessão semanal durante dezasseis semanas), em cinco crianças (entre os cinco e os dez anos) diagnosticadas com autismo, se registariam: melhorias ao nível do desenvolvimento e do comportamento; dados que pudessem confirmar a eficácia do tratamento; progressos na adequação de cada participante às diferentes tarefas propostas no decurso das sessões. A metodologia utilizada centrou-se na redacção integral de todas as sessões; na utilização da Grelha de Observação (individual/sessão) para Equitação Psico-Educacional (EPE), com crianças autistas; na aplicação, aos participantes, do Psychoeducational Profile Revised (Schopler et al., 1994) antes (teste) e depois (reteste) da aplicação do tratamento; na aplicação quinzenal, aos pais, do Autism Treatment of Evaluation Checklist (Rimland & Edelson, 2000); e, por último, na utilização de técnicas de audiovisual, com uma periodicidade mensal. Os resultados mostraram-se concordantes com a totalidade das hipóteses colocadas. Estas evidências convidam a uma reflexão sobre a importância do papel catalizador do cavalo, no seio de uma "nova relação" técnico-criança, que deve ser investida como central e transformadora.

Palavras-chave: Equitação psico-educacional, autismo, relação terapêutica, núcleo interventivo transformador, psicoterapia, re-habilitação.

 

ABSTRACT

This exploratory study, considering the Therapeutic Riding as a three-dimensional interventional area, intended to emphasize some of the relational aspects involved and aimed to determine if, after the application of Psycho-Educational Riding (PER) (one session per week for sixteen weeks), to five autistic children (between five and ten years of age), we would monitor: improvements in different aspects of development and behaviour; data that might confirm the effectiveness of PER; the development of the necessary skills leading to an increasingly improved performance, of the proposed tasks, during the sessions. The methodology used focussed on the written composition of all sessions; on the employment of the Observational Grid (individual/session) for Psycho-Educational Riding (PER) with autistic children; in the application, to the participants, of the Psychoeducational Profile Revised (Schopler et al., 1994), prior to and after the treatment; the parents were asked to fill out the Autism Treatment of Evaluation Checklist (Rimland & Edelson, 2000), every two weeks; and, at last, audiovisual techniques were also applied on a monthly basis. The results fulfilled all the hypotheses raised at the start of this study. This evidence raises the question on the importance of the horse's catalytic role in the core of a technician-child "new relationship", which must be viewed as crucial and transforming.

Key words: Psycho-educational riding, autism, therapeutic relationship, transforming interventional nucleous, psychotherapy, re-habilitation.

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS

American Psychiatric Association (1994). Manual de diagnóstico e estatística das perturbações mentais (4.ª ed.). Lisboa: Climepsi Editores.

        [ Links ]

Baron-Cohen, S., & Swettenham, J. (1997). Theory of mind in autism: Its relationship to executive function and central coherence. In D. Cohen, & F. Volkmar (Eds.), Handbook of Autism and Pervasive Developmental Disorders (2.ª ed., pp. 880-894). New York: John Wiley & Sons.

        [ Links ]

Brasic, J. R. (1998). Pets and health. Psychological Reports, 83, 1011-1024.

        [ Links ]

Brown, H. (2000). Hippotherapy and autism. In B. Engel (Ed.), Therapeutic Riding II: Strategies for Rehabilitation (pp. 273-276). Durango: Omnipress.

        [ Links ]

Brusset, B. (1985). Enquête familiale et anamnése. In S. Lebovici (Ed.), Traité de Psychiatrie de L'Enfant et de L'Adolescent, Vol. 1. Paris: PUF.

        [ Links ]

Citterio, D. (1997). Autism and horses: Intervention strategy from the point of view of a science of movement. In Proceedings of the Ninth International Therapeutic Riding Congress, USA, 41, 211.

        [ Links ]

Copeland-Fitzpatrick, J., & Tebay, J. M. (1998). Hippo-therapy and therapeutic riding: An international review. In C. Wilson, & D. Turner (Eds.), Companion animals in human health (pp. 41-58). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

        [ Links ]

Engel, B. (2000). Defenition of Terms in Hippotherapy, Therapeutic Riding, and Dressage. In B. Engel (Ed.), Therapeutic Riding II: Strategies for Rehabilitation (pp. 43-50). Durango: Omnipress.

        [ Links ]

Englisch, B. (1994). From fear develops joy: The development of an autistic child over the period of three years. In Proceedings of the Eighth International Therapeutic Riding Congress, New Zealand, 38, 198-201.

        [ Links ]

Federation of Riding for the Disabled International (2001). Benefits of therapeutic riding [On line]. Available: http://www.frdi.net/benefits.htm (22/03/2001).

        [ Links ]

Federation of Riding for the Disabled International (2001). Coming events 2001 [On line]. Available: http://www.frdi.net/letter.htm (22/03/2001).

        [ Links ]

Freire, H. B. (1999). Equoterapia: teoria e técnica, uma experiência com crianças autistas. São Paulo: Vetor Editora.

        [ Links ]

Freire, H. B. (2000). Equine therapy as a therapeutic recourse in the treatment of autistic children. Scientific and Educational Journal of Therapeutic Riding, 18, 77-82.

        [ Links ]

Garrigue, R., Moutiez, G., & Galland, H. (1994). The use of games on horses to improve communication with autistic subjects. In Proceedings of the Eighth International Therapeutic Riding Congress, New Zealand, 47, 245-248.

        [ Links ]

Heine, B. (2000). When is Therapeutic Riding Hippo-therapy?. In B. Engel (Ed.), Therapeutic Riding II: Strategies for Rehabilitation (pp. 5-10). Durango: Omnipress.

        [ Links ]

Johnson, W. L. (1997). The effects of pet encounter therapy on mood states and social facilitation in nursing home residents. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences & Engineering, 58, (4-B), 2124.

        [ Links ]

Karol, J. M. (2000). A psychotherapeutic riding program: An existential theater for healing. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences & Engineering, 60, (11-B), 5776.

        [ Links ]

Kazdin, A. E. (1992). Research design in clinical psychology (2.ª ed.). New York: Macmillan Publishing Company.

        [ Links ]

Kröger, A. (2000). Psychological treatment with the horse using vaulting lessons as "remedial-education". In B. Engel (Ed.), Therapeutic Riding II: Strategies for Rehabilitation (pp. 449-458). Durango: Omnipress.

        [ Links ]

Laplanche, J., & Pontalis, J.-B. (1998). Vocabulaire de la psychanalyse (2.ª ed.). Paris: PUF.

        [ Links ]

Leitão, L. G. (2003a). Contratransferência: Uma revisão na literatura do conceito. Análise Psicológica, 21 (2), 175-183.

        [ Links ]

Leitão, L. G. (2003b). Equitação psico-educacional (EPE) e autismo: Um estudo exploratório. Monografia de Licenciatura não publicada. Instituto Superior de Psicologia Aplicada, Lisboa.

        [ Links ]

Leitão, L. G. (2003c). Psycho-Educational Riding (PER) and Autism: An exploratory study. Scientific & Educational Journal of Therapeutic Riding, 9, 33-64.

        [ Links ]

Marques, C. E. (2000). Perturbações do espectro do autismo: Ensaio de uma intervenção construtivista desenvolvimentista com mães. Coimbra: Quarteto Editora.

        [ Links ]

Misés, R., & Grand, P. (1997). Parents et professionnels devant l'autism. Paris: CTNERHI.

        [ Links ]

Pires, A., & Silva, T. (1999) O papel do psicólogo na reabilitação. In A. Sequeira, C. Teixeira, J. Ornelas, M. Silveira, & J. Amaro (Eds.), Actas da 1.ª Conferência Reabilitação e Comunidade (pp. 139-144). Lisboa: Instituto Superior de Psicologia Aplicada.

        [ Links ]

Rimland, B., & Edelson, S. (2000). Autism Treatment Evaluation Checklist (ATEC) [On line]. Available: http://www.autism.com/ari

        [ Links ]

Rodrigues, R. (Ed.) (2001). Práticas pedagógicas em contextos de inclusão escolar de crianças do espectro do autismo - estudo exploratório. Monografia de Licenciatura em Psicologia Educacional. Lisboa: Instituto Superior de Psicologia Aplicada.

        [ Links ]

Roudinesco, E., & Plon, M. (Eds.) (2000). Dicionário de psicanálise. Mem Martins: Editorial Inquérito.

        [ Links ]

Salgueiro, S. (2002, Outubro). Relação adictiva e mal-de-viver. Comunicação apresentada no Encontro Internacional Mais Criança: As Necessidades Irredutíveis. Lisboa.

        [ Links ]

Santos, A. P. (Ed.) (1999). O meu amigo é um cavalo: Os benefícios da hipoterapia para os autistas. Monografia de Licenciatura em Psicologia Clínica. Lisboa: Instituto Superior de Psicologia Aplicada.

        [ Links ]

Schopler, E., Reichler, R. J., Bashford, A., Lansing, M., & Marcus, L. M. (1994). Psychoeducational Profile Revised [On line]. Available: http://192.168.1.1.:8590/?sp.nextform=print.htm&sp.usernumber.p=590951 (26/03/2001)

        [ Links ]

Schulz, M. (1997). Socializing influence of remedial educational vaulting (REV) on children with autistic attitudes. In Proceedings of the Ninth International Therapeutic Riding Congress, USA, 15, 65-73.

        [ Links ]

Schulz, M. (1998, September). Remedial and psychomotor aspects of the human movement and its development - a theoretical approach to developmental riding. Therapeutic Riding in Germany - Selected Contributions from the Special Brochures of the DKThR, 55-60.

        [ Links ]

Spink, J. (2000). Developmental riding therapy: History and evolution. In B. Engel (Ed.), Therapeutic Riding II: Strategies for Rehabilitation (pp. 472-486). Durango: Omnipress.

        [ Links ]

Teixeira, C. (1999). Questões existenciais em reabilitação: algumas reflexões. In A. Sequeira, C. Teixeira, J. Ornelas, M. Silveira. & J. Amaro (Eds.), Actas da 1.ª Conferência Reabilitação e Comunidade (pp. 117-126). Lisboa: Instituto Superior de Psicologia Aplicada.

        [ Links ]

Tyler, J. (1994). Equine psychotherapy: Worth more than just a horse laugh. Women & Therapy, 15, 139-146.

        [ Links ]

Wing, L. (1997). Syndromes of autism and atypical development. In D. Cohen, & F. Volkmar (Eds.), Handbook of Autism and Pervasive Developmental Disorders (2.ª ed., pp. 148-172). New York: John Wiley & Sons.

        [ Links ]

 

 

(*) Este artigo retoma de uma forma mais aprofundada e actualizada o texto elaborado, com base na Monografia de Licenciatura, em Psicologia Clínica (Leitão, 2003b) e publicado no Scientific & Educational Journal of Therapeutic Riding (Leitão, 2003c).

(**) Mestrando em Psicopatologia e Psicologia Clínica, Instituto Superior de Psicologia Aplicada, Lisboa. Correspondência relacionada com este artigo pode ser enviada para: lgleitao@netcabo.pt

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License