SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 issue3Comunicação e locus social da criança surdaA Escola Inclusiva e a igualdade de oportunidades author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Análise Psicológica

Print version ISSN 0870-8231

Aná. Psicológica vol.20 no.3 Lisboa July 2002

 

Surdez infantil e comportamento parental (*)

 

ANA FILIPA RODRIGUES (**)

ANTÓNIO PIRES (**)

 

RESUMO

O objectivo deste trabalho é o de construir uma teoria sobre o comportamento parental de pais de crianças surdas. Os participantes são quatro mães e dois pais de crianças surdas, com idades compreendidas entre os 2 e os 13 anos. Os dados foram recolhidos através de entrevista semi-estruturada e analisados pelo método da Grounded Theory. A maior preocupação destes pais é como comunicar com a criança e como esta poderá comunicar com eles e com os outros. Assim, estes pais agem continuamente para resolver a sua preocupação principal e, desta forma, minimizar a surdez e as dificuldades comunicativas da criança torna-se central na vida destes pais. Para tal, sobrevalorizam as suas crianças surdas, normalizam-nas e optam por uma comunicação total que engloba técnicas de amplificação da pouca audição que a criança tem, aprendizagem da fala e aprendizagem da língua gestual pelos pais. Todos estes comportamentos de minimização são realizados pelos pais com graus de investimento diferentes e variam segundo vários factores, nomeadamente o grau de aceitação da surdez, a preocupação com o futuro, o apoio familiar e o apoio de terceiros.

Palavras-chave: Comportamento parental, criança surda, Grounded Theory.

 

ABSTRACT

The purpose of this paper is to develop a theory about the parental behavior of parents of deaf children. The participants have been four mothers and two fathers of deaf children, aged two to thirteen years old. Data were collected by means of semi-structured interviews, and analyzed by the Grounded Theory method. Parents' main concern was how to communicate with the child and how this will be able to communicate with them and with others. These parents act continuously to solve its main concern and, in that way, to minimize the deafness and communicative difficulties of the child become central in their life. So, deaf children are over evaluated, parents normalize them and choose a total communication that includes techniques of amplification of the little hearing that the child has, learning to speak and parents gestual language learning. All of these behaviors of minimization are realized by the parents with different degrees of investment and oscillate according to some factors, like the deafness acceptance degree, the concern with the future, familiar support and third persons support.

Key words: Deaf child, parental behavior, Grounded Theory.

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS

Calderon, R., & Greenberg, M. (1997). The effectiveness of early intervention for deaf children and children with hearing loss. In M. J. Guralnick (Ed.), The efectiveness of early intervention (pp. 455-482). Baltimore: Paul H. Brookes.         [ Links ]

Calderon, R., & Greenberg, M. (2000). Challenges to parents and professionals in promoting socioemotional development in deaf children. In P. E. Spencer, C. J. Erting, & M. Marschark (Eds.), The deaf child in the family and at school (pp. 167-185). Mahwah: Lawrence Erlbaum.         [ Links ]

Costa, A. V. (2000). Atitudes dos pais de adolescentes surdos face à integração socio-afectiva dos seus filhos (Monografia de Licenciatura em Psicologia Clínica). Lisboa: Instituto Superior de Psicologia Aplicada.         [ Links ]

Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Chicago: Aldine Publishing Company.         [ Links ]

Kirk, S. A., & Gallagher, J. J. (2000). Educação da criança excepcional. São Paulo: Martins Fontes.         [ Links ]

Lederberg, A. M., & Prezbindowski, A. K. (2000). Impact of child deafness on mother-toddler interaction: strengths and weaknesses. In P. E. Spencer, C. J. Erting, & M. Marschark (Eds.), The deaf child in the family and at school (pp. 73-92). Mahwah: Lawrence Erlbaum.         [ Links ]

Lorent, M. C. (1996). Orientaciones sobre la sordera a los padres. Fiapas, 52, 39-53.         [ Links ]

Mertens, D. M., Sass-Lehrer, M., & Scott-Olson, K. (2000). Sensitivity in the family-professional relationship: parental experiences in families with young deaf and hard of hearing children. In P. E. Spencer, C. J. Erting, & M. Marschark (Eds.), The deaf child in the family and at school (pp. 133-150). Mahwah: Lawrence Erlbaum.         [ Links ]

Pires, A. (2001). Introdução à Grounded Theory. In A. Pires (Ed.), Crianças (e pais) em risco (pp. 41-63). Lisboa: Instituto Superior de Psicologia Aplicada.         [ Links ]

 

(*) Agradecimentos: Ao Professor Doutor Mário Andrea, à Dra. Isabel Galhardo e a toda a equipa da Consulta de Grupo de Surdez Infantil do Hospital de Santa Maria.

(**) Instituto Superior de Psicologia Aplicada, Lisboa.

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License