SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 issue3A criança surda: educação e inserção socialSurdez infantil e comportamento parental author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Análise Psicológica

Print version ISSN 0870-8231

Aná. Psicológica vol.20 no.3 Lisboa July 2002

 

Comunicação e locus social da criança surda

 

ANTÓNIO REBELO (*)

 

RESUMO

A relação de «bonding» e de «attachement» que se desenvolve entre os pais ouvintes que têm um filho surdo e que utilizam com ele a Língua Oral e os pais surdos que têm um filho também surdo, tem resultados diferentes: nos primeiros a relação é de solilóquio enquanto que nos segundos é de interacção; os primeiros desenvolvem a comunicação linguística em todas as valências - sintaxe, morfologia e semântica - enquanto que os segundos não têm essa possibilidade.

O desenvolvimento cognitivo é um processo dinâmico que se desenvolve desde o nascimento até à maturidade: os conceitos que se desenvolvem ao nível de percepção; os de acção que se situam ao nível sensório-motor e que se designamos por «abstracção empírica» e o conceito de «operação» que resulta da construção conceptual, «abstracção reflexiva» - ajudam o indivíduo a obter uma rede conceptual de estruturas coerentes. O importante no desenvolvimento cognitivo é ter a capacidade para fazer abstracções reflexivas - operações mentais.

O conhecimento sensório-motor manifesta-se por acções, enquanto que o conhecimento conceptual se exprime através de símbolos.

Pela impossibilidade de ouvir ou pela impossibilidade de entender o pouco que possa ouvir, a língua gestual é o motor da formação de símbolos indispensáveis ao desenvolvimento cognitivo da criança surda.

Palavras-chave: Criança surda, pais surdos, pais ouvintes, desenvolvimento cognitivo.

 

ABSTRACT

The «bonding» and «attachment» relationship developed between the hearing parents who use the spoken language with his deaf child is quite different from the one developed between deaf parents and his also deaf child. The results are different: the first parents have a soliloquy relationship where as the second ones have an interaction relationship. Also the development of the linguistic interaction has a different relation in each of the referred groups: those using the sign language develop the linguistic communication at all stages - syntax, morphology and semantics - while children using spoken language don't have that possibility.

These facts induced us to make a study about the cognitive development between the two groups of deaf children: one whose parents could hear and another whose parents are deaf.

The concepts of perception, action (sensory-motor and which we name «empirical abstraction»), operation (as a result from the conceptual construction - «reflexive abstraction») help the individual to get a conceptual net of coherent structures. The important about cognitive development is the capability of making reflexive abstractions - mental operations.

The sensory-motor experience is expressed by actions while the conceptual one is expressed through symbols.

Key words: Deaf child, deaf parents, hearing parents, cognitive development.

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS

Aimard, P. (1986). A linguagem da criança. Porto Alegre: Artes Médicas.         [ Links ]

Bouvet, D. (1996). Le corps et la métaphore dans les langues gestuelles. Paris: L'Harmattan.         [ Links ]

Brunner, J. (1988). Desarollo cognitivo y education. Madrid: Morata.         [ Links ]

Chomsky, N. (1982). Théories du langage, théorie de l'aprentissage. Le débat entre Jean Piaget et Noam Chomsky. Paris: Centre Royoumont pour une Science de l'Homme.         [ Links ]

Glasersfeld, E. (1996). Construtivismo radical. Lisboa: Instituto Piaget.         [ Links ]

Lamb, J. (1988). Manuel de psychologie. Paris: Masson.         [ Links ]

Luria, A. R. (1985). Lenguage y pensamiento. Barcelona: Martiez Roca.         [ Links ]

Piaget, J. (1973). La psychologie de l'enfant. Paris: PUF.         [ Links ]

Piaget, J. (1998). La naissance de l'intelligence chez l'enfant. Paris: Delachaux et Niestlé.        [ Links ]

Rebelo, A. (1999). Stepping to communication. Itália, Osimo: IPSIA.         [ Links ]

Rebelo, A. (1997). Desarollo del lenguage, contexto y estrategias comunicativas. IV Conferência Europeia da DbI sobre sordocegueira. Madrid: ONCE.         [ Links ]

Schlesinger, S. (1978). The acquisition of bimodal language. Sign language of yhe deaf: phsycological linguistic and sociological perspective. New York: Academic Press.         [ Links ]

Simon, J. (Dir.) (1993). Le dévellopment psychologique de l'enfant et de l'adolescent. Toulouse: EUS.         [ Links ]

Watzlavick, P., Beavin, J., & Jackson, D. (1993). Pragmática da comunicação humana. São Paulo: Cultrix.         [ Links ]

 

(*) Casa Pia de Lisboa, Colégio António Aurélio da Costa Ferreira, Lisboa.

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License