SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.15 issue4O trabalho cooperativo num contexto de sala de aulaThe right methods for adults: On English acquisition/learning author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Análise Psicológica

Print version ISSN 0870-8231

Aná. Psicológica vol.15 no.4 Lisboa Dec. 1997

 

Factores cognitivos do insucesso na matemática: Conhecimento do sistema de numeração e compreensão do valor de posição em crianças dos 4 aos 7 anos (*)

 

António Martins-Mourão (**)

 

 

RESUMO

Cento e sessenta e sete crianças inglesas de 4, 5 e 6 anos de idade foram avaliadas longitudinalmente ao longo de um ano escolar sobre (1) conhecimento da estrutura do sistema de numeração e (2) conhecimento de números escritos (e valor de posicão). O objectivo foi investigar se as crianças aprendem o valor de posição em função (a) da prática continua com a escrita de números multi-dígitos ou (b) através do conhecimento prévio da estrutura do sistema de numeração. Os resultados contradizem a tese de Luria (1969) sugerindo que a instrução de números escritos (e o valor de posição) é condição necessária para o conhecimento da estrutura do sistema de numeração. Pelo contrário, os resultados indicam que as crianças conhecedoras da estrutura do sistema de numeração apresentaram resultados significativamente superiores na utilização do valor de posição em números com 2, 3 e 4 dígitos. Estes resultados indentificam alguns facto-res cognitivos preditores do insucesso na matemática e sugerem a alteração dos programas educativos, os quais poderiam beneficiar da introdução do ensino sobre a estrutura do sistema de numeração a partir dos 5 anos de idade.

Palavras-chave: Sistema numeração, decimal, valor posição, educação.

 

 

ABSTRACT

The literature is not clear about children´s development of place value. A number of studies support the idea that children learn about place value from experience with written numbers. But there are also some data suggesting that children may benefit from their previous understanding of the structure of the numeration system, where no knowledge of written numbers is required, in order to succeed in place value. This study assessed 167 four, five and six year-olds longitudinally through one school year, with tasks on both achievements. The evidence presented here supports the second hypothesis.

Key words: Numeration system, decade, place value, mathematical cognition.

 

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

 

REFERÊNCIAS

Baroody, A. J. (1990). How and when should place-value concepts and skills be taught? Journal for Research in Mathematics Education, 22 (4), 281-286.         [ Links ]

Bednarz, N., & Janvier, B. (1982). The understanding of numeration in primary school. Educational Studies in Mathematics, 13, 33-57.

Bergeron, J. C., Herscovics, N. et al. (1990). Psychological aspects of learning early arithmetic. In P. Nesher, & J. Kilpatrick (Eds.), Mathematics and cognition: A research synthesis by the international group for the psychology of mathematics education (pp. 31-52). Cambridge: Cambridge University Press.

Brown, M. (1979). Place value and decimals. Proceedings of the third international conference for the psychology of mathematics education, Warwick.

Bryman, A., & Cramer, D. (1990). Quantitative data analysis for social scientists. London: Routledge.

Carraher, T. N. (1985). The decimal system. Understanding and notation. In L. Streefland (Ed.), Proceedings of the Ninth International Conference for the Psychology of Mathematical Education (Vol. 1: 288-303). Utrecht, Holland: University of Utrecht, Research Group on Mathematics Education and Computer Center.

Carraher, T. N., & Schliemann, A. D. (1990). Knowledge of the numeration system among preschoolers. In L. Steffe, & T. Wood (Eds.), Transforming children's mathematics education - International perspectives (pp. 135-141). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

English, L., & Halford, G. (1995) Mathematics education, models and processes. New Jersey: LEA.

Fuson, K. (1990). Conceptual structures for multiunit numbers: Implications for learning and teaching multidigit addition, subtraction and place value. Cognition and Instruction, 7 (4), 343-403.

Ginsburg, H. P. (1977). Children's Arithmetic. New York: D. van Nostrand.

Kamii, C. (1986). Place value: An explanation of its difficulties and educational implications for the primary grades. Journal of Research in Childhood Education, 1 (2), 75-85.

Kamii, C, & Joseph, L. (1988) Teaching place value and double column addition. Arithmetic Teacher, 35 (6), 48-52.

Luria, A. R. (1969). On the pathology of computational operations. In J. Kilpatrick, & I. Wirszup (Eds.), Soviet studies in the psychology of learning and teaching mathematics. Vol. I: The learning of mathematical concepts (pp. 37-74). Chicago: University of Chicago Press.

Nunes, T. N., & Bryant, P. (1996). Children doing Mathematics. Cambridge, MA: Blackwell.

Valente Pires, I. (1992). Sistema de numeração. Setúbal: Escola Superior de Educação.

Ross, S. H. (1989) Parts, wholes and place value: A developmental view. Arithmetic Teacher, 36 (6), 47-51.

Resnick, L. B. (1986). The development of mathematical intuition. In M. Perlumutter (Ed), Perspectives on intellectual development: Minnesota Symposia on Child Psychology (Vol. 19: 159-194). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Resnick, L. B. (1983). A developmental theory of number understanding. In H. P. Ginsburg (Ed.), The development of mathematical thinking (pp. 109-151). New York: Academic Press.

Raven, J. C. (1965). Guide to using the Coloured Progressive Matrices. London: HK Lewis.

Saxe, G. B. (1988). Candy selling and mathematics learning. Educational Researcher, 17 (6), 14-21.

Sinclair, A., & Scheuer, N. (1993). Understanding the written number system: 6 year-olds in Argentina and Switzerland. Educational Studies in Mathematics, 24, 199-221.

Sinclair, A., Garin, A., & Tieche-Christinat, C. (1992). Constructing and understanding of place value in numerical notation. European Journal of Psychology of Education, 7 (3), 191-207.

VanLehn, K. (1990). Mind bugs: The origins of procedural misconceptions. Cambridge, MA: MIT Press.

 

(*) O manuscrito é baseado numa comunicação apresentada no IV Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, Lisboa, Novembro de 1996. O autor é doutorando em psicologia cognitiva no Institute of Education da Universidade de Londres. Este projecto foi apoiado pelo programa Praxis XXI da Junta Nacional de Investigação Ciência e Tecnologia. A correspondencia relacionada com este artigo deverá ser enviada para: Institute of Education, Department of Child Development and Learning, 20 Bedford Way, London, WC1H OAL, UK; e-mail: a.mourao@ioe.ac.uk

(**) Universidade de Londres, Reino Unido.

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License