SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.10 número1Didática da língua materna e metodologia de trabalho de projeto: diálogos e interseçõesQue professor investigador?: para uma (possível) resposta, análise de relatórios de estágio de futuros docentes índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Da Investigação às Práticas

versão On-line ISSN 2182-1372

Resumo

LOPES, Ana Sofia  e  MORGADO, Celda. Grammatical gender in nouns: from normative documents to portuguese teaching textbooks in primary education. Invest. Práticas [online]. 2020, vol.10, n.1, pp.62-77. ISSN 2182-1372.  https://doi.org/10.25757/invep.v10i1.201.

Gender, such as language formalism and concordance, exists only in languages that have nominal agreement, such as European Portuguese (EP). This category in the EP corresponds to an inherent property of the names and the phonological, morphological and syntactic processes underlying the variation in gender in the names are multiple. In this exploratory study it was sought to find out how the nominal category treatment mentioned above is recommended in the Portuguese Teaching Documents in the 1st Cycle of Basic Education (CEB) and to investigate how it is presented scientifically and pedagogically proposed in school textbooks from the 1st to the 4th years.

Palavras-chave : Grammar; teaching; Gender; Name; Morphosyntactic processes; Phonological processes.

        · resumo em Português | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons