SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.6 número1A entrada antecipada de crianças com menos de 6 anos no ensino fundamental: Implicações para a constituição da infânciaO recreio no Jardim de Infância: espaço e tempo para construção de culturas da Infância índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Da Investigação às Práticas

versão On-line ISSN 2182-1372

Resumo

PAULA, Eunice. Os crescidos vão para o colo dos crescidos …é só os crescidos!: Direitos de Participação das Crianças em Centros de Acolhimento Temporário. Invest. Práticas [online]. 2016, vol.6, n.1, pp.110-131. ISSN 2182-1372.

This article started from the question «What are the little children’s experiences and participation and what are the social representations of adults and children regarding little children? », in Temporary Foster Homes (TFH). This research is of a qualitative nature and, in fact, adopts an ethnographic nature. It tries to create a dialogue between two fields of knowledge: childcare and sociology of childhood. The research methodologies used were interviews for the oldest children; quizzes and focus groups for the adults; and, mainly, observation for the babies. With this research we can conclude that babies (from 0 to 2 years old) that live in two TFH located in the district of Lisbon seem to remain in their social invisibility, without being granted any right to participation. This is due to the fact that there isn’t a pedagogic (participatory) model in practice in this context with these children and that the representations and children’s image is still based on perspective declaring it as a passive, incompetent and unable being.

Palavras-chave : Babies’ participation; Institutional Fostering; Children’s Rights.

        · resumo em Português | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons