SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.6 número1O direito das crianças a participar: desafios nas interações do quotidianoProfessora, tu agora já sabes mais um bocado do que é ser filhos e essas coisas da família?: Um trabalho de dupla reflexão e coprodução de dados com crianças em idade pré-escolar índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Da Investigação às Práticas

versão On-line ISSN 2182-1372

Resumo

ROCHA, Eloisa Acires Candal; LESSA, Juliana Schumacker  e  BUSS-SIMAO, Márcia. Pedagogia da Infância: interlocuções disciplinares na pesquisa em Educação. Invest. Práticas [online]. 2016, vol.6, n.1, pp.31-49. ISSN 2182-1372.

This paper seeks to situate disciplinary dialogues on finding ways for the delineating a specific area of research in Education in Brazil, otherwise known as Pedagogy of Childhood or Pedagogy of Early Childhood Education (Rocha, 1999). Initially, conceptual elements present in publications and research are concisely recovered in order to present a review on the pathways and theoretical constructs already dealt with, which claim for the need of consolidating a disciplinary dialogue for the study of early childhood education, especially from social studies of childhood. Moreover, the paper presents some exercises on the possibilities of these dialogues, taking in particular the study of Buss-Simão (2012) as a reference, for dealing with the social relations in educational settings for early infancy. Finally, the study indicates some perspectives, and warrants the in-depth search for socialization processes and the establishment of infant experience in early childhood education.

Palavras-chave : Childhood; Pedagogy; Theory and Practice; Early Childhood Education.

        · resumo em Português | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons