SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número19Avaliando a Sustentabilidade das Edificações através de Ferramentas Qualitativas e QuantitativasSistemas de informação como indicadores de qualidade na saúde: Uma revisão de níveis de abordagem índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação

versão impressa ISSN 1646-9895

Resumo

RUANO, Luis E; CONGOTE, Ernesto L  e  TORRES, Andrés E. Communication and interaction by the use of technological devices and virtual social media in university students. RISTI [online]. 2016, n.19, pp.15-31. ISSN 1646-9895.  http://dx.doi.org/10.17013/risti.19.15-31.

This article describes technology user’s typologies (native, immigrant, reflexive and skeptical) as a result of the speech’s system sociological analysis application, from the quantitative approach on a documentary corpus integrated by discussion groups. A sample of students from two different programs from Universidad Cooperativa de Colombia, Popayán headquarter is chosen, with whom are performed four discussion groups until reaching discursive saturation; the incorporation of the subjects to the typology is done after the four analysis categories are defined (perception, kind of use, use frequency and level of identity construction or identity redefinition) that allows to place discursively the subject in front of the diverse technological device mediated communication and interaction ways (computers, mobile phones, tablets) and virtual social media (Facebook, Twitter, YouTube and WhatsApp), considering the generated impact in their personal and academic lives.

Palavras-chave : Communication; interaction; identity; virtual social media; information and communication technologies.

        · resumo em Espanhol     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons