SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número19Desafios da inclusão em Portugal: a importância das atividades de tempo livre na promoção das aprendizagensAnálise das condições organizadas em uma escola para promover a inclusão de alunos surdos índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Revista Lusófona de Educação

versão impressa ISSN 1645-7250

Resumo

MONTEIRO, Alcides A.. Autonomy and co-responsibility or the place of Adult Education in the fight for social inclusion. Rev. Lusófona de Educação [online]. 2011, n.19, pp.67-83. ISSN 1645-7250.

How can Adult Education contribute to the social inclusion of less favored groups? Taking in account the example of Adult Education and Training Courses directed to unemployed women living in rural areas, the present text aims at analyzing the way Education can transform itself in an important path towards the reinforcement of the citizen condition of these adults and also of their ability to actively participate in the modeling of their own destiny. Within the context of a risk society, the training with regard to the exercise of autonomy, (self)reflectivity and co-responsibility is the answer found to reach such a goal.

Palavras-chave : risk society; adult education; social inclusion; autonomy; co-responsibility; (self) reflectivity.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )