SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número6Educação crítica e desenvolvimento de uma cidadania multi-étnica. Uma perspectiva da Europa do sulA experiência coletiva como fonte de aprendizagens nas lutas do movimento sem terra no Brasil índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Revista Lusófona de Educação

versão impressa ISSN 1645-7250

Resumo

STRECK, Danilo R.. Silencing and the emergences within Latin American pedagogy . Rev. Lusófona de Educação [online]. 2005, n.6, pp.55-66. ISSN 1645-7250.

This essay situates de reflection between the silencing and the emergences within Latin American pedagogy, having as reference the pedagogy of the Other (Paulo Freire), the sociology of absences and emergences (Boaventura de Sousa Santos) and the participatory processes geared towards emancipation. It is argued that in popular thinking there is a matrix, historically constituted, which on its turn provides the basis for innovative social experiences. This matrix is constituted, among others, by what is here characterized as pedagogies of survival, resistance and relation. At the end, there is a short reference to some pedagogical practices where, in a creative way, this matrix renews and recomposes itself.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )