SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número36Armários de papel: heterossexismo em manuais de espanhol como língua estrangeiraQuestões de género no contexto italiano contemporâneo: Uma análise focada na educação informal e propostas para uma abordagem sensível ao género através de dimensões intergeracionais e interculturais índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Ex aequo

versão impressa ISSN 0874-5560

Resumo

SANTOS, Hugo M.; SILVA, Sofia Marques da  e  MENEZES, Isabel. Towards a complex vision of homophobic bullying: Unveiling daily homophobia in schools. Ex aequo [online]. 2017, n.36, pp.117-131. ISSN 0874-5560.  https://doi.org/10.22355/exaequo.2017.36.07.

Despite the growing interest in LGBTI research, in Portugal there are few studies on homophobic bullying, especially with a qualitative focus and involving a critical reappraisal of the concept. This paper explores the representations and experiences on homophobic bullying and sexual diversity of 232 young students (boys and girls), using focus group discussion in 12 public secondary schools in the North of Portugal. As in other studies, our data suggests the inability of the concept of «homophobic bullying» to include all the diversity of forms of homophobic and heteronormative violence within and of the school. The expression of homophobia is strongly related with juvenile cultures and processes of masculinity construction, a phenomenon with a daily prevalence that challenges us to question what are the real opportunities for the construction of a citizenship that includes sexual diversity in schools.

Palavras-chave : School; bullying; homophobia; masculinity.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons