SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número33Questões de género em arquitetura: história(s), espaço(s) e experiências profissionais e arquitetónicasEntre mulheres: o ensino doméstico e a profissão índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Ex aequo

versão impressa ISSN 0874-5560

Resumo

WHITE, Kate  e  MACHADO-TAYLOR, Maria de Lourdes. Gender and atypical academic careers. Ex aequo [online]. 2016, n.33, pp.83-96. ISSN 0874-5560.

This article explores gender and atypical academic careers, and analyses two case histories, one in Australia and one in Portugal. While national and organisational contexts impacted on the career trajectories of these academics, the main themes of the case studies were sponsorship/mentoring, resilience and being an outsider. The analysis indicates there is a strong link between sponsorship/mentoring and resilience. Sponsorship/mentoring provides women with guidance, advice and access to job opportunities, and helps them develop resilience in the often challenging higher education (HE) organisational culture. But lack of sponsorship/mentoring can engender a sense of being excluded and cause some academic women to become ambivalent about their careers as a mechanism for survival in HE.

Palavras-chave : gender; academic careers; career paths; higher education.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Inglês     · Inglês ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons