SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.32 número1Perspectiva temporal, stress percebido, autocontrolo e satisfação relacional em relações de namoro de adultos emergentes heterossexuaisEscola e instituição: Relações significativas e autoconceito de adolescentes em acolhimento residencial índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Psicologia

versão impressa ISSN 0874-2049

Resumo

MARQUES, Cátia; SILVA, Ana Daniela  e  TAVEIRA, Maria do Céu. Testing functional theory of life values with students living in residential care institutions. Psicologia [online]. 2018, vol.32, n.1, pp.79-86. ISSN 0874-2049.  https://doi.org/10.17575/rpsicol.v32i1.1333.

The Functional Theory of Life Valuescan constitute a useful theoretical basis for evaluating and promoting the psychosocial development of young people. This study aimed to analyze the adequacy of this theory with students living in residential care institutions. We tested two main hypotheses: a content hypothesis, using a six-dimensional values model (excitement, promotion, existence, supra-personal, interactive, normative), and a structure hypothesis, which represents values in two space dimensions (type of orientation guiding actions goals; and type of motivator expressing needs). Participants included 230 Portuguese youths, 121 boys (52.6%) and 109 girls (47.4%) aged 12 to 25 years old (M= 16.1, SD = 2.03). A demographic questionnaire and the Basic Values Survey were completed. Confirmatory factor analysis and confirmatory multidimensional scaling were used to test the content and structure hypotheses. The results support both hypotheses and provide empirical support to the theory with this population.

Palavras-chave : Values; foster care; youths; confirmatory factor analysis.

        · resumo em Português     · texto em Inglês     · Inglês ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons