SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número2A experiência da gravidez: o corpo grávido, a relação com a mãe, a percepção de mudança e a relação com o bebé índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Psicologia

versão impressa ISSN 0874-2049

Resumo

NEVES, Sílvia Pina  e  FARIA, Luísa. Concepções pessoais de competência: da integração conceptual à intervenção psicopedagógica. Psicologia [online]. 2004, vol.18, n.2, pp.101-128. ISSN 0874-2049.  https://doi.org/10.17575/rpsicol.v18i2.432.

Can be described as global and implicit theories about the personal competence that integrate motivational constructs, which are closely associated with students achievement behavior in the school context. In this article personal conceptions of competence are presented as a comprehensive model of students motivational characteristics (such as attributions and causal dimensions, personal conceptions of intelligence, self-concept and self-efficacy), assuming that success and failure experiences influence the development of personal conceptions of competence which determine the academic achievement. Finally, we evidence the role of psychologist’s intervention, supported by the model of personal conceptions of competence, in order to promote the understanding and the explanation of school failure towards a fruitful and more adapted psychopedagogical intervention.

Palavras-chave : Concepções pessoais de competência; realização escolar; intervenção psicopedagógica.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons