SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número1O desenvolvimento das percepções de valor pessoal e de competência escolar em estudantes do 2.° e do 3.° ciclosContributos para uma cartografia da investigação em psicologia em portugal: Uma análise a partir dos trabalhos apresentados no V Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Psicologia

versão impressa ISSN 0874-2049

Resumo

DUARTE, António M.. Learning conceptions of Portuguese university students. Psicologia [online]. 2004, vol.18, n.1, pp.147-163. ISSN 0874-2049.  https://doi.org/10.17575/rpsicol.v18i1.413.

This study aimed to characterise learning conceptions of Portuguese university students. A sample of students answered to an open question on meaning, process and learning context. Answers were subjected to content analysis. Results replicate most learning conceptions founded, in other contexts, by "phenomenographical" research (i.e. the distinction is between learning as memorisation and as comprehension). There was also the occurrence of a less represented conception, which defines learning as a conjugation of memory and comprehension. Furthermore, other variants of already detected learning conceptions emerged (i.e. "one learns by": exploratory practice; comprehension of the learning process; motivation) as well as what it seems a new conception (i.e. learning as knowledge comprehension and application)

Palavras-chave : Aprendizagem académica; concepções de aprendizagem; fenomenografia.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons