SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 número2Abordagens e estratégias de regulação do estudo em alunos do 1.°ano das licenciaturas de ciências e engenharias da Universidade de AveiroUma abordagem multimétodo do desenvolvimento pessoal com estudantes do ensino superior: Contributos da investigação e da intervenção índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Psicologia

versão impressa ISSN 0874-2049

Resumo

ALMEIDA, Leandro S.; SOARES, Ana Paula C.  e  FERREIRA, Joaquim Armando G.. College Adaptation and Transition: The Academic Life Experiences Questionnaire. Psicologia [online]. 2000, vol.14, n.2, pp.189-208. ISSN 0874-2049.

The purpose of this paper is to analyze the process of transition and adaptation to the university of college students and to present the Academic Life Experiences Questionnaire (ALEQ; Almeida & Ferreira, 1997). This questionnaire has been developed as a screening instrument and is conceptualized to describe the college student transition and adaptation as a dynamic process of interaction between the individual (with certain psychological and cognitive characteristics) and the academic and environmental demands. The ALEQ was administered to a sample of 1273 first-year students from different majors of Minho University. The results on the 17 scales of the instrument showed good psychometric properties. The internal consistency coefficients ranged from 0,69 to 0,88. A factor analysis conducted revealed five factors explaining 72% of the variance. The five factors were designed as: (i) personal dimensions; (ii) adaptation to college major; (iii) context dimensions; (iv) academic learning process; and (v) family and financial management.

Palavras-chave : Ensino Superior; transição; adaptação; rendimento académico; desenvolvimento; vivências académicas.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons