SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número89"Oxalá a minha mãe tivesse feito por mim o que eu estou a fazer pela minha filha": a evolução da participação das famílias na escola pública na EspanhaO papel dos códigos de ética na administração do setor da saúde em Portugal: a visão dos dirigentes índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Sociologia, Problemas e Práticas

versão impressa ISSN 0873-6529

Resumo

ANTUNES, Fátima. Forming an elite or educating a people?: Forty years of secondary education in a democracy. Sociologia, Problemas e Práticas [online]. 2019, n.89, pp.53-77. ISSN 0873-6529.  https://doi.org/10.7458/SPP2019898702.

The main goal undertaken in this paper is to contribute to understand one of the facets of secondary education in Portugal: its slow democratization, expressed through the real rates of enrolment and completion. Certain relationships between that process of democratization and public education policies, that shaped the rhythm, the profile and the results of this dynamic, are discussed with the support of statistical data and specialized research on the theme. The study here presented identifies three stages in six time moments and different projects, since secondary education was the privilege of a small fraction (8.1%) of young people in 1974/75 to the democratization push in the past decade and, in recent years, the institutional combination of universality (74.3% of young people in 2013/14) with the fabrication of pronounced inequalities in secondary education and training system.

Palavras-chave : secondary education; democratization; education policies; socioacademic inequalities; Europeanisation of education.

        · resumo em Português | Francês | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons