SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23A propósito da produção do território: Sociologia urbana e relações de poder na estruturação do território como representação política e científicaTeatro Universitário em Coimbra na década de 1980 índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Sociologia

versão impressa ISSN 0872-3419

Resumo

MENDONCA, Luciana F. M.. Fado and “art rules”: “authenticity”, “purity”, and market. Sociologia [online]. 2012, vol.23, pp.71-86. ISSN 0872-3419.

Fado is the most important genre of Portuguese popular music. It is part of hegemonic representations of nationality and an icon of Lisbon. Also, fado has an outstanding place in music market, nationally and abroad. By contrast, among the representations that legitimate the “authenticity” of fado, one can find a strong defense of amateur dispositions. Some fadistas (fado singers) say that “true” fado is never (and, ideally, could never be) a way to make a living; it should always be an expression of the soul. The obvious echoes of the “l’art pour l’art” discourse from the 19th century can be recognized here. This paper aims to question: how can this discourse be reproduced today? What are its meanings? Are there contradictions between the existence of this discourse and market projection of the genre?

Palavras-chave : “Authenticity”; Fado; Market; Musical field.

        · resumo em Português | Francês | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons