SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.32 número2Estilos intelectuais, estratégias de aprendizagem e adaptação acadêmica no ensino superior brasileiroA Intervenção da Inspeção na Avaliação Externa das Escolas: um estudo com base nas perceções de diretores de escolas índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Revista Portuguesa de Educação

versão impressa ISSN 0871-9187

Resumo

JORGE, Noémia. The synthesis as transdisciplinary school genre. Rev. Port. de Educação [online]. 2019, vol.32, n.2, pp.150-170. ISSN 0871-9187.  https://doi.org/10.21814/rpe.15140.

Synthesis is a textual genre and its domination is essential for socio-professional and academic tasks. Its appropriation is not made in a spontaneous way, but, most of the times, it takes place in a formal situation of learning, in a school context, namely in the Portuguese Language class. In this article, we present a reflection on the teaching of the textual genre synthesis, in the perspective of textual genres teaching - we focus on the social functioning of this genre and its didactic transposition in the current curricular programs, as well as in school manuals. Finally, we present some suggestions for teaching this genre, which are based on three principles: observation/analysis of authentic texts; textual production regulated by the characteristics of the genre; metalinguistic reflection.

Palavras-chave : Synthesis; Textual genre; Transdisciplinary genre.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons