SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número2O processo de (des)proletarização do professor da educação básicaImplementação do direito de participação das crianças em contexto de jardim de infância: As perceções dos educadores índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Revista Portuguesa de Educação

versão impressa ISSN 0871-9187

Resumo

MARTINS, Rodrigo Lema Del Rio; SANTOS, Wagner dos; MELLO, André da Silva  e  VOTRE, Sebastião Josué. Children's participation in physical education: An educational experience with ‘Capoeira'. Rev. Port. de Educação [online]. 2016, vol.29, n.2, pp.51-73. ISSN 0871-9187.  https://doi.org/10.21814/rpe.7123.

This study analyzes teaching practices focused on children's participation. The method used in the study combines Collaborative Action-Research with Participatory Methodology. Participants of this study are two teaching fellows, a teacher-supervisor and 25 children. The data were derived from participant observation, photographic records and drawings, collected from a pedagogical experience with the content "capoeira" in Physical Education classes in a municipal institution for childhood education in Vitória/ES. The analysis indicates that children, within their practices, resignify the teaching of culture mediated by adults and, based on children's productions, the educational intervention process is reoriented, considering the participation of children.

Palavras-chave : Children participation; Capoeira; Physical Education; Childhood education.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons