38 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Análise Psicológica

 ISSN 0870-8231 ISSN 1646-6020

BENROS, Miguel F. et al. Generation and testing of emergent traits in composite professional stereotypes. []. , 38, 1, pp.87-110. ISSN 0870-8231.  https://doi.org/10.14417/ap.1624.

^len^aIn daily interactions, we frequently meet people that belong to multiple categories, sometimes with conflicting stereotypical implications. Studies show that, when generating attributes for composite stereotypes, novel emergent attributes are created, derived from the constituent categories, but also from real world knowledge (e.g., Hastie, Schroeder, & Weber, 1990; Kunda, Miller, & Claire, 1990). In this work, in a similar vein as the work by Kunda and collaborators (1990), we test composite professional categories, and their simple constituents, in a Portuguese sample. To our knowledge, there is no evidence that, in Portuguese language, composite categories are able to generate emergent properties. We empirically explore the kind of content that is generated, and how the conflict between constituents is solved. In Experiment 1, participants described 24 pairs of composite categories and each constituent. In Experiment 2, we refined the identification of emergent attributes by asking participants to evaluate each previously generated attribute on a rating scale, for each category, constituent or composite, in a between-subject design. Results provide evidence that emergent attributes were generated and revealed a different mean rating in the composite categories that were not in their constituents. We discuss their contribution for future research delving into what kind of processes are at the basis of the creation of composite stereotypes, as well as what is the nature of its mental representation, how stable composite stereotypes are, and how consensual are they, given different possibilities in conflict resolution modes and models (e.g., Hastie et al., 1990; Kunda et al., 1990).^lpt^aSomos frequentemente confrontados com pessoas que fazem parte de múltiplas categorias, por vezes com implicações que conflictuam no que respeita aos estereótipos que lhes estão associados. Investigação anterior demonstra que, quando são gerados atributos para estereótipos compósitos, são criados os chamados atributos novos e emergentes. Estes parecem derivar do conhecimento acerca das categorias constituintes, mas também do conhecimento acerca do mundo em geral (e.g., Hastie, Schroeder, & Weber, 1990; Kunda, Miller, & Claire, 1990). O presente trabalho, de forma semelhante a investigação anterior de Kunda e colaboradores (1990), testa categorias profissionais compósitas, e as suas constituintes simples, numa amostra Portuguesa. De acordo com o nosso conhecimento, não existe evidência anterior, em língua Portuguesa, de que as categorias compósitas conduzam à geração de propriedades emergentes. Neste artigo, explora-se empiricamente o tipo de conteúdos que são gerados, e como é resolvido o conflito entre constituintes. No Estudo 1, os participantes descrevem 24 pares de categorias compósitas e cada um dos constituintes. No Estudo 2, refinamos a identificação dos atributos emergentes solicitando aos participantes que avaliem cada atributo previamente gerado numa escala de avaliação, para cada categoria, constituinte ou compósita, num desenho experimental entre-sujeitos. Os resultados fornecem evidência de que atributos emergentes foram gerados e revelou uma avaliação média para as categorias compósitas diferente daquela obtida nas categorias constituintes. Discute-se a contribuição destes resultados para investigação futura que pretenda explorar o tipo de processos que estão na base da criação de estereótipos compósitos, assim como a natureza da sua representação mental, quão estável é, e quão consensual, dadas as possibilidades de modelos e modos de resolução de conflito (e.g., Hastie et al., 1990; Kunda et al., 1990).

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License