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Análise Psicológica

 ISSN 0870-8231 ISSN 1646-6020

ALMEIDA-ROCHA, Teresa; PEIXOTO, Francisco    JESUS, Saúl Neves. Aesthetic development in children, adolescents and young adults. []. , 38, 1, pp.1-13. ISSN 0870-8231.  https://doi.org/10.14417/ap.1657.

^len^aThis paper focuses on aesthetic development in children, adolescents and young adults at a theoretical and empirical level. The most relevant theories in the area of aesthetic development are mentioned. The main goal of the study was to test Parsons’ theory, in an empirical and precise way, characterizing how aesthetic appreciation is developed. In terms of principal methodological assumptions there are two theoretical positions in current research into aesthetic development, those of Housen and Parsons. Parsons’ approach has been proven to be more effective when adapted to younger age groups (children). The empirical research undertaken in this paper uses his interview to understand the level of aesthetic development of 100 participants, divided into 5 age groups (from 4-5 years old, to 18-20 years old). Results of these individual interviews offer direct support to the idea that aesthetic develops naturally and is positively correlated to age. In addition to the findings on aesthetic development, data backs up the progressive descentration that underlies Parsons’ assertion that aesthetic stages depend “on our increasing ability to take on the points of view of others”.^lpt^aEste artigo foca-se no desenvolvimento estético de crianças, adolescentes e adultos jovens, a um nível teórico e empírico. As teorias mais relevantes no domínio do desenvolvimento estético são mencionadas. O principal objetivo do estudo foi testar a teoria de Parsons, de maneira empírica e precisa, caracterizando como a apreciação estética é desenvolvida. Em termos dos principais pressupostos metodológicos, existem duas posições teóricas na pesquisa atual sobre desenvolvimento estético, as de Housen e Parsons. A abordagem de Parsons demonstrou ser mais eficaz quando adaptada a faixas etárias mais jovens (crianças). A pesquisa empírica realizada neste artigo utilizou a sua entrevista para entender o nível de desenvolvimento estético de 100 participantes, divididos em 5 faixas etárias (de 4-5 anos a 18-20 anos). Os resultados dessas entrevistas individuais suportam a ideia de que a estética se desenvolve naturalmente e se correlaciona positivamente com a idade. Além das descobertas sobre o desenvolvimento estético, os dados confirmam a ideia de descentração progressiva, sublinhada na afirmação de Parsons de que os estágios estéticos dependem “da nossa capacidade crescente de assumir os pontos de vista dos outros”.

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