37 2 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Análise Psicológica

 ISSN 0870-8231 ISSN 1646-6020

CARLOTTO, Mary Sandra    CAMARA, Sheila Gonçalves. Prevalence and predictors of Burnout Syndrome among public elementary school teachers. []. , 37, 2, pp.135-146. ISSN 0870-8231.  https://doi.org/10.14417/ap.1471.

^len^aBurnout is a psychosocial phenomenon, expression of several crises and disorientation in society, which has been subjecting the many labor sectors to too much tension over the years. The teaching profession is exposed, in the current work context, to a large amount of psychosocial stressors that, if persistent, may lead to Burnout. The aim of this cross-sectional study was to identify the prevalence and the predictors of the Burnout Syndrome (BS) in a random sample of 679 Brazilian teachers from 37 public elementary schools. The instruments were the Spanish Burnout Inventory; the Battery of Psychosocial Risk Assessment; and a questionnaire to assess sociodemographic and occupational variables. There was 7.5% prevalence of Profile 1 SB, and 18.3% of Profile 2 SB. Results point as predictors of Burnout dimensions the variables autonomy, conflict role, ambiguity role, overload, social support, and interpersonal conflicts. Results point predictor models of burnout dimensions composed of psychosocial risks derived from the type of the activity, and of interpersonal risks, with highlight to the variables social support and overload, which are present in all of the dimensions. Suggestions for further studies and implications on the practice are approached.^lpt^aBurnout é um fenómeno psicossocial, expressão de várias crises e desorientação na sociedade, o que tem submetido muitos setores laborais a grande tensão ao longo dos anos. A profissão docente está exposta, no contexto laboral atual, a uma grande quantidade de fatores de estresse psicossocial que, se persistentes, podem levar ao Burnout. O objetivo desse estudo transversal foi identificar a prevalência e os preditores da Síndrome de Burnout (SB) em uma amostra aleatória de 679 professores brasileiros de 37 escolas públicas de ensino básico. Os instrumentos foram o Spanish Burnout Inventory, a Bateria de Riscos Psicossociais e um questionário com variáveis sociodemográficas e laborais. Foi identificada uma prevalência de 7,5% para o Perfil 1 de SB e 18,3% para o Perfil 2 de SB. Os resultados indicaram como preditores das dimensões de Burnout as variáveis autonomia, conflito de papel, ambiguidade de papel, sobrecarga, suporte social e conflitos interpessoais. Os resultados demonstram modelos preditores das dimensões de Burnout compostos de riscos psicossociais derivados do tipo de atividade e dos riscos interpessoais, destacando as variáveis suporte social e sobrecarga, presentes em todas as dimensões. São apresentadas sugestões para estudos futuros e implicações para a prática.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License