35 4“To learn, or to be the best?”: Achievement goal profiles in pre-adolescentsProfessional quality of life in nurses: Contribution for the validation of the Portuguese version of the Professional Quality of Life Scale-5 (ProQOL-5) 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Análise Psicológica

 ISSN 0870-8231 ISSN 1646-6020

MONTEIRO, Lígia; FERNANDES, Marília; TORRES, Nuno    SANTOS, Carolina. Father’s involvement and parenting styles in Portuguese families: The role of education and working hours. []. , 35, 4, pp.513-528. ISSN 0870-8231.  https://doi.org/10.14417/ap.1451.

^len^aEarly studies on fathers focused mainly on their presence in or absence from children’s lives, and the amount of time they spent with them. More recently, several authors have stated the importance of understanding the quality of father involvement to comprehend fully its impact on child development. However, studies have also reported that socio-demographic variables, namely, father educational levels and employment status affect parenting and children outcomes. The aims of this study were to analyze a sample of 465 Portuguese two-parent families with pre-school age children, looking for associations between father involvement in care/socialization activities and paternal parenting styles while testing for the moderating effect of father educational levels and working hours. Fathers reported on their own parenting styles and mothers described the father’s involvement. Fathers’ working hours moderated the relation between his authoritative parenting style and involvement in teaching/discipline and play activities. In addition, fathers’ education moderated the relation between his authoritative style and involvement in direct care and teaching/discipline. Given the different roles that fathers can assume in their children’s lives, it is important to understand the mechanisms of paternal participation, and identify the factors which explain the differences in effective care so that we can promote higher positive involvement.^lpt^aOs primeiros trabalhos sobre o Pai focavam-se, essencialmente, na sua presença ou ausência da vida da criança e na quantidade de tempo que este passava com ela. Mais recentemente, diversos autores têm salientado a importância de se analisar a qualidade do envolvimento paterno, no sentido de se compreender qual o seu impacto no desenvolvimento infantil. Os estudos têm, ainda, reportado que o nível educativo e o número de horas que os pais trabalham influenciam a parentalidade e os outcomes da criança. Os objectivos, deste estudo, foram analisar, numa amostra de 465 famílias nucleares portuguesas, com crianças em idade pré-escolar, as associações entre o envolvimento do pai nas atividades de cuidados/socialização e os estilos parentais, testando os efeitos moderadores da educação e do número de horas de trabalho. Os pais descreveram os seus próprios estilos parentais e as mães o envolvimento paterno. As horas de trabalho moderam a relação entre o estilo autoritativo do pai e o seu envolvimento nas atividades de ensino/disciplina e nas atividades de brincadeira. Adicionalmente, o nível educativo dos pais modera a relação entre o seu estilo autoritativo e o envolvimento nos cuidados diretos e ensino/disciplina. Dado os diferentes papéis que os pais podem assumir na vida dos filhos, é importante compreender os mecanismos relativos ao seu envolvimento e identificar os factores que explicam as diferenças num cuidado adequado, no sentido de se promover um envolvimento paterno elevado, quantitativa e qualitativamente.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License