35 4Father’s involvement and parenting styles in Portuguese families: The role of education and working hours 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Análise Psicológica

 ISSN 0870-8231 ISSN 1646-6020

PEIXOTO, Francisco et al. “To learn, or to be the best?”: Achievement goal profiles in pre-adolescents. []. , 35, 4, pp.499-511. ISSN 0870-8231.  https://doi.org/10.14417/ap.1182.

^len^aThis study aimed to examine the achievement goal orientation profiles of 5th and 7th grade students and the profile differences in academic achievement and anxiety. Participants were 1652 Portuguese students who responded to the Achievement Goals Scale and the Achievement Emotions Questionnaire. Based on a person-centered approach, cluster analysis identified six groups of students with distinct motivational profiles: task oriented, ego oriented, success oriented, disengaged, self-defeating oriented and diffuse. The largest number of participants were in the diffuse oriented group. In terms of the gender composition of clusters, differences manifested in the groups of disengaged and self-defeating orientations, with boys predominating in the former and girls in the latter. In age, the success oriented students group was in the majority composed of younger students and older students were more likely to adopt disengaged orientations. Clusters also revealed different compositions when retention was taken into account, with students who had been retained being more represented in the disengaged and diffuse groups. Moreover results showed that goal orientation profiles had effects on academic achievement and anxiety: success oriented students achieved higher grades and students whose profiles are predominantly ego oriented (self-enhancement and self-defeating) express more class and test anxiety.^lpt^aEste estudo pretendeu caracterizar os perfis motivacionais de alunos do 5º e 7º ano, bem como avaliar os efeitos da adopção de diferentes perfis no rendimento académico e na ansiedade. Responderam à Escala de Orientações Motivacionais e ao Questionário de Emoções de Desempenho 1652 alunos portugueses. Através de uma abordagem centrada na pessoa e com recurso à análise de clusters identificaram-se seis grupos com perfis motivacionais distintos: orientado para a tarefa, orientado para o ego, orientado para o sucesso, não envolvido, orientado para o evitamento e difuso. A maioria dos participantes apresentaram um perfil motivacional difuso. No que diz respeito ao género, verificaram-se diferenças na sua representação nos grupos não envolvido e orientado para o evitamento, estando os rapazes mais representados no primeiro grupo e as raparigas no segundo. Relativamente à idade, verificou-se uma maior representação de alunos mais novos no grupo com perfil motivacional orientado para sucesso e que os alunos mais velhos teriam maior tendência para adoptar orientações de não envolvimento. Quando considerada a retenção escolar verificaram-se igualmente diferenças na composição dos grupos: alunos retidos apresentaram perfis motivacionais orientados para o não envolvimento e difuso. Adicionalmente, os resultados demonstraram efeitos das orientações motivacionais no rendimento académico e na ansiedade. Os alunos com orientações para o sucesso apresentaram um melhor rendimento académico e estudantes cujos perfis eram predominantemente orientados para o ego (autovalorização e autodefesa) apresentavam níveis mais elevados de ansiedade tanto na sala-de-aula como nos testes.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License