SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.34 número2Entre os sentidos atribuídos à colaboração e a possibilidade de mudançaEstudo de adaptação e validação de uma escala de perceção de liderança ética para líderes portugueses índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Análise Psicológica

versão impressa ISSN 0870-8231

Resumo

LINS, Samuel; POESCHL, Gabrielle  e  EBERHARDT, Ana. Identificando os factores de influência da compra por impulso em adolescentes portugueses. Aná. Psicológica [online]. 2016, vol.34, n.2, pp.147-163. ISSN 0870-8231.  http://dx.doi.org/10.14417/ap.920.

Impulse buying is an area widely studied, but research carried out in Portugal is scarce, in particular research conducted with adolescents. The objective of this study was to identify factors that influence impulse buying (socio-demographic variables, social practices, consumption variables, group influence, and values). The participants were 238 Portuguese adolescents (117 boys and 121 girls, aged, in average, 15.43 years) from the city of Maia, district of Porto. Results show that sex belongingness does not influence impulse buying and that the frequency of visits to shopping malls per month, the pleasure in shopping, the importance given to the brand, the tendency to spend more in the presence of friends, and materialism in shopping have a positive correlation with impulse buying, whereas the values of professional well-being present a negative relationship. Findings are in line with the literature and should contribute to understand better the phenomenon of impulse buying in Portugal.

Palavras-chave : Adolescents; Portugal; Impulse buying; Values.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons