33 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Análise Psicológica

 ISSN 0870-8231

MONTEIRO, Sílvia; ALMEIDA, Leandro de; CRUZ, José    FRANCO, Amanda. The relationship of personality, study practice and learning environments on excelent engineering students. []. , 33, 1, pp.97-111. ISSN 0870-8231.  https://doi.org/10.14417/ap.953.

^len^aIn the present study, a group of high-achieving students is characterized, and the relationship between personality traits, study practices and learning environments is explored. Thirty three engineering students with outstanding academic achievement were assessed using a mixed method approach, consisting of a semi-structured interview and two questionnaires: the NEO-PI-R (Portuguese version) and the Study Skills Scale. The resulting data indicates a convergence between qualitative and quantitative data, associating study practices with personality traits, namely consciousness and deep approach to learning and learning motivation. Participants also revealed to be work oriented, self-disciplined, determined and highly involved with their academic work.^lpt^aO presente estudo pretende caracterizar um grupo de alunos de elevado rendimento académico e explorar a relação entre traços de personalidade, práticas de estudo e ambientes de aprendizagem. Participaram 33 alunos de engenharia com desempenhos elevados, utilizando-se uma metodologia mista que combinou uma entrevista semi-estruturada e dois questionários: O NEO-PI-R (versão portuguesa) e a Escala de Competências de Estudo. Os resultados obtidos apontam para uma convergência entre os dados qualitativos e quantitativos. As práticas de estudo surgem associadas aos traços de personalidade, verificando-se uma associação entre a conscienciosidade e a abordagem profunda e a motivação para a aprendizagem. Os participantes manifestam-se ainda orientados para o trabalho, auto-disciplinados, determinados e com um envolvimento profundo com o trabalho académico.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License