SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.30 número3O prolongamento da transição para a idade adulta e o conceito de adultez emergente: Especificidades do contexto português e brasileiroAuto-estima e narcisismo na adolescência: Relação com delinquência autorelatada em contexto forense e escolar índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Análise Psicológica

versión impresa ISSN 0870-8231

Resumen

CARLOTTO, Mary Sandra; LIBRELOTTO, Rejane; PIZZINATO, Adolfo  y  BARCINSKI, Mariana. Prevalência e factores associados à Síndrome de Burnout nos professores de ensino especial. Aná. Psicológica [online]. 2012, vol.30, n.3, pp.315-327. ISSN 0870-8231.

The present study has the goal to identify the prevalence of Burnout Syndrome and its association to psychosocial factors in 63 teachers from special schools in the central region of Rio Grande do Sul, Brazil. The instruments used were the Cuestionario para la Evaluación del Síndrome de Quemarse por el Trabajo - CESQT-PE, an adapted version for teachers, the Battery for evaluating psychosocial risks, and a questionnaire for the other variables. Results show a prevalence of 30,6% of teachers who present Profile 1 in Burnout, considered a moderate level of the syndrome, and 14,3% present Profile 2, defined as the most severe form of Burnout. Profile 1 is associated to the increase of role conflict and inequity, while Profile 2 is associated to role conflict, work overload, inequity, work dissatisfaction, and health problems.

Palabras clave : Burnout Syndrome; Special school; Teachers.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons