SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.24 número1Adaptação à Universidade em estudantes do primeiro ano: Estudo diacrónico da interacção entre o relacionamento com pares, o bem-estar pessoal e o equilíbrio emocionalSucesso e desenvolvimento psicológico no Ensino Superior: Estratégias de intervenção índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Análise Psicológica

versão impressa ISSN 0870-8231

Resumo

DIAS, Graça Figueiredo. Aconselhamento psicológico a jovens do Ensino Superior: Uma abordagem psicodinâmica e desenvolvimentista. Aná. Psicológica [online]. 2006, vol.24, n.1, pp.39-50. ISSN 0870-8231.

The aim of this paper is to propose both a theoretical model of the psychological development, which we believe allows to understand the majority of the difficulties young people in higher education bring to counselling, and an intervention model in individual counselling arising from it. The theoretical model has come out from a dialectic reciprocal movement between clinical practice and reflection about that practice, in the light of several psychodynamic authors' developmental models. This reflection has allowed us to find commonalities and complementarities between those models, in spite of the use of different terminologies. The proposed theoretical model has been used as a template for empirical research, whose results allowed us to consolidate its suitability. From this model an intervention strategy, inscribed in brief psychodynamic therapies, is put forward. The intervention model will be illustrated with a clinical case, and its advantages and limitations discussed.

Palavras-chave : Psychological counselling; development; higher education.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons