SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.24 número1Modelo Multidimensional de Ajustamento de jovens ao contexto Universitário (MMAU): Estudo com estudantes de ciências e tecnologias versus ciências sociais e humanasAconselhamento psicológico a jovens do Ensino Superior: Uma abordagem psicodinâmica e desenvolvimentista índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Análise Psicológica

versão impressa ISSN 0870-8231

Resumo

DINIZ, António M.  e  ALMEIDA, Leandro S.. Adaptação à Universidade em estudantes do primeiro ano: Estudo diacrónico da interacção entre o relacionamento com pares, o bem-estar pessoal e o equilíbrio emocional. Aná. Psicológica [online]. 2006, vol.24, n.1, pp.29-38. ISSN 0870-8231.

In this paper we present the test of a non-recursive complete structural model representing the interaction between peer relationships (RI), emotional equilibrium (EE) and personal well-being (B-E) in freshman students of the University of Minho (convenience sampling). Constructs were operationalized through the Escala de Integração Social no Ensino Superior (EISES: Diniz & Almeida, 2005) College Social Integration Scale (CSIS). Data was collected from students that freely participated in the study (N=283), both in the first semester and at the end of the second semester. The model’s identity test (LISREL8-SIMPLIS) showed that it was plausible to describe the phenomenon in question. Nevertheless, a goodness of fit degradation occurred from the first to the second assessment moment, indicating a change of process that was revealed by substantive aspects in the model. The importance initially attributed to RI was mitigated at the end of the second semester, when the EE becomes more important. This indicates that different intervention strategies seem to be desirable in this period of time.

Palavras-chave : Adaptation to college; freshman students; peer relationships; personal well-being; emotional equilibrium.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons