SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.22 número1Explorando as novas tecnologias em contexto de educação pré-escolar: A actividade de escritaCientistas de palmo e meio: Uma brincadeira muito séria índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Análise Psicológica

versão impressa ISSN 0870-8231

Resumo

MATTA, Isabel; REBELO, Sally  e  MARTINS, Cátia. Falar para lembrar: Tipo de discurso e recordação de intervenção. Aná. Psicológica [online]. 2004, vol.22, n.1, pp.155-168. ISSN 0870-8231.

In order to analyse the mediating role of the discursive format in the retention and recall of information among pre-school and primary school children, two studies focusing on a Picasso painting and a trip to the Oceanário were carried out. The results demonstrate the importance of verbalisation of information for posterior recall and show that a narrative framing structure was adequate in both situations because it facilitated the retention of previously verbalised information and the organisation of recall, and did not inhibit the capacity to invent or distract from observation.

Palavras-chave : Verbalisation and recall; narrative as a cognitive organiser; language and memory.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons