SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.21 número4Risco de suicídio em condutores adolescentesA ética do cuidado na intervenção comunitária e social: os pressupostos filosóficos índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Análise Psicológica

versão impressa ISSN 0870-8231

Resumo

TAVARES, José et al. Atitudes e estratégias de aprendizagem em estudantes do Ensino Superior: estudo na Universidade dos Açores . Aná. Psicológica [online]. 2003, vol.21, n.4, pp.475-484. ISSN 0870-8231.

The authors summarize some findings from an exploratory study dealing with the cognitive development of 370 college students, from four different major areas, enrolled in courses offered in two separate campuses of the University of the Azores, Portugal (Ponta Delgada and Angra do Heroísmo). In this particular study, students' attitudes, approaches to studying and effective study habits were assessed, using the Questionnaire of Attitudes and Study Habits - QACE (Bessa & Tavares, 1998), with the aim of determining which cognitive, metacognitive and affective variables control student engagement in academic activities and, therefore, influence decision-making about what to do (attitude) and how to (strategy) achieve proposed learning tasks. Descriptive and factor analyses were carried out, using SPSS, and results are consistent with those of similar studies on this issue conducted in Portuguese universities and elsewhere.

Palavras-chave : Learning strategies; college students; higher education; academic success.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons