21 2 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Análise Psicológica

 ISSN 0870-8231

SANTOS, Paulo Jorge. Goal instability, self-esteem, and vocational identity of high school Portuguese students. []. , 21, 2, pp.229-238. ISSN 0870-8231.

^len^aAccording to the self-psychology of Heinz Kohut, development of a healthy narcissism that is reflected in a secure sense of self, permits individuals to set and pursue meaningful life goals and maintain a sense of well-being, particularly in periods of transition and change. Based on this perspective, the primary purpose of this study was to assess the contribution of goal instability and self-esteem to the vocational identity of Portuguese high school students using a sample of 375 individuals. Additionally, the effect of gender and age on vocational identity was assessed. A regression equation accounted for 32% of the variance of the dependent variable with goal instability emerging as the strongest predictor. Implications for career theory and counseling are discussed.^lpt^aDe acordo com a psicologia do self de Heinz Kohut o desenvolvimento de um narcisismo saudável, que se reflecte no sentimento de segurança do self, permite aos indivíduos determinar e prosseguir objectivos de vida e manter a auto-estima, particularmente em períodos de transição e mudança. Baseado nesta perspectiva, o principal objectivo deste estudo, que utilizou uma amostra com 375 estudantes que frequentavam o Ensino Secundário, consistiu em avaliar a contribuição da instabilidade de objectivos e da auto-estima para a identidade vocacional de adolescentes. A influência do género e da idade foi igualmente considerada. A equação de regressão permitiu explicar 32% da variância da variável critério e a instabilidade de objectivos demonstrou ser a variável independente mais importante. São discutidas implicações para a teoria e consulta vocacionais.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License