SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 número4Estudo das qualidades psicométricas do SCSI (Schoolagers' Coping Strategies Inventory) numa população portuguesaImplicação com o sindicato: o papel das percepções de suporte e de instrumentalidade índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Análise Psicológica

versão impressa ISSN 0870-8231

Resumo

CARVALHOSA, Susana Fonseca de; LIMA, Luísa  e  MATOS, Margarida Gaspar de. Bullying: a provocação/vitimação entre pares no contexto escolar português. Aná. Psicológica [online]. 2002, vol.20, n.4, pp.571-585. ISSN 0870-8231.

The present study has been achieved in order to characterize and to show the difference between young bullies and their victims in Portuguese schools. It is an analysis on a national representative sample of bullying behaviours in Portuguese schools by adapting the Portuguese questionnaire on «Health Behaviours in School-aged Children». The results confirm other studies, taking in account the differences between sex, age and scholarship. The younger boys and those with lower scholarship are more involved in bullying. The characteristics of bullies and their victims are confirmed, as referred in existing literature, and the causes for bullying and victimization behaviours are described.

Palavras-chave : Bullying; bullies; victims; school; peers; adolescents.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons