SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número1As famílias na comunidade educativaPolítica educativa, educação inclusiva e diferenciação ou «Como posso fazer pedagogia diferenciada se tenho vinte e oito alunos e quatro são diferentes dos outros?» índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Análise Psicológica

versão impressa ISSN 0870-8231

Resumo

AMARAL, Virgilio. Escola e representações sociais da inteligência . Aná. Psicológica [online]. 1999, vol.17, n.1, pp.117-120. ISSN 0870-8231.

In this article, the author proceed to a review of researches on social common sense theories about intelligence - a number of them with reference to the social representations theory - and its articulations with school dynamics. The researches are analysed following the sociogenetic and the ontogenetic dimensions of the common sense theories about intelligence. Finally, the theory of the personal conceptions of intelligence, developed by Carol Dweck, it is also analysed, and some conclusions of a interesting portuguese research, articulating ontogenetic and sociogenetic factors of this kind of lay theories, are refereed.

Palavras-chave : School; intelligence; social representations.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons