15 2Aplicación de la teoría de las posiciones en el Test de Rorschach 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Análise Psicológica

 ISSN 0870-8231

SALGUEIRO, Emílio. O segundo erro de René Descartes: Diálogo e criatividade . []. , 15, 2, pp.221-228. ISSN 0870-8231.

^lpt^aO autor procura analisar os dois erros de Descartes (a separação entre o corpo e o espírito, e a separação entre o próprio e o outro) à luz da criatividade poética de Fernando Pessoa, e da criatividade científica de Sigmund Freud. Sublinha a importância do diálogo na construção de ideias novas, coloca o nascimento da psicanálise na recusa feita por Freud dos erros de Descartes, e procura entender estes «erros» à luz de dados biográficos e de três sonhos do próprio Descartes. Considera importante o facto de que a nova neuropsicologia, que António Damásio (1994) tem vindo a construir, tem em conta o corpo e as suas emoções, assim como o enraizamento dos processos mentais inconscientes no próprio corpo, e propõe o fomento de diálogos frutuosos entre a neuropsicologia e a psicanálise.^len^aThe author tries to analyse Descartes' errors (the separation of the mind from the body, and the separation between oneself and the others) under the light of Fernando Pessoa's poetical creativity and Sigmund Freud's scientific creativity. He underlines the importance of the dialogue in the construction of new ideas, puts the birth of psychoanalysis on Freud's refusal of Descartes' errors, and tries to understand these «errors» with the help of biographical facts and three dreams of Descartes himself. He considers important the fact that the new neuropsychology, that António Damásio (1994) is helping to build, gives its due importance to the body and its emotions, and to the rooting of the unconscious mental processes in the body itself. Finally, he proposes fruit-ful dialogues between neuropsychology and psychoanalysis.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License