SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.15 issue2Micropropagation of a Native Species of Porto Santo Island as a Strategy to Combat Desertification: Wild Olive as ExampleIt is Possible for the Vegetation of the Marginal Galleries to Reflect the Resultant Disturbances of Human Activities? author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Silva Lusitana

Print version ISSN 0870-6352

Abstract

SANTOS, António Rodrigues  and  MONTEIRO, Ana. Controlo de Invasoras Lenhosas no Parque Ecológico do Funchal . Silva Lus. [online]. 2007, vol.15, n.2, pp.249-255. ISSN 0870-6352.

As espécies Acacia dealbata, Acacia melanoxylon e Eucalyptus globulus alcançaram o estatuto de invasoras no Parque Ecológico do Funchal. Apresentam-se os resultados de estudos de eficácia de herbicidas sistémicos contra aquelas invasoras integrados num programa alargado de gestão do Parque. Os herbicidas foram aplicados por pincelagem, após o corte do tronco, nas concentrações de 360, 180 e 90 g e.a. L-1 de glifosato, 480, 240 e 120 g s.a. L-1 de triclopir e 2,5 g s.a. L-1 de metsulfurão-metilo. Um ano após a aplicação, o glifosato foi a substância activa que apresentou melhor eficácia em qualquer das três invasoras, seguido do triclopir e do metsulfurão-metilo. Com base na eficácia, custos de tratamento, risco para o meio ambiente e para o aplicador, a concentração de 90 g e.a. L-1 de glifosato foi considerada a mais indicada.

Keywords : Acacia dealbata; Acacia melanoxylon; Eucalyptus globulus; herbicidas.

        · abstract in English | French     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )