SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número1A competência fonológica de falantes bilingues luso-alemães: um estudo sobre sotaque global, compreensibilidade e inteligibilidade da sua língua de herançaCondicionais de “se” e de “só se”: uma questão de nexo índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Revista Diacrítica

versão impressa ISSN 0807-8967

Resumo

HERDEIRO, Ana João  e  BARBOSA, Pilar. ‘Queísmo' in the speech of Braga: a sociolinguistics study. Diacrítica [online]. 2015, vol.29, n.1, pp.327-351. ISSN 0807-8967.

In this study, we investigate which factors can influence the phenomenon of queísmo, i.e., the omission of the preposition before oblique finite complements, in 44 interviews taken from the Sociolinguistic Profile of the Speech of Braga, a corpus of spoken contemporary Portuguese. The study consists in a multifactorial analysis involving three linguistic variables - category of the selecting predicate, preposition and subtype of verb - and two extralinguistic variables - age and level of education of the speakers. Our results show that queísmo is indeed the preferred option. Choice of preposition is the most significant variable, with high rates of queísmo for purely grammatical prepositions such as de and em. The explanatory account given for this phenomenon is based on the assumption that the prepositions in question are Case markers. Finite clausal complements, unlike noun phrases, do not need Case and this is why they do not require the presence of the preposition.

Palavras-chave : queísmo; European Portuguese; sociolinguistics variation; finite oblique clausal complements; case theory.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons